اثربخشی آموزش برنامهی دانش و مهارت فراشناخت جاگر بر عملکرد خواندن دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خواندن
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدجلالی نژاد, راضیهشعربافزاده, عادلهاژدری, زماننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش برنامه دانش و مهارت فراشناخت جاگر بر عملکرد خواندن دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خواندن بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش، دانشآموزان دختر پایهی سوم ابتدایی با اختلال یادگیری خواندن در شهر اصفهان در سال تحصیلی92- 91 بودند. نمونهی پژوهش شامل 30 نفر دانشآموز با اختلال یادگیری خواندن بودند که بهصورت تصادفی انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). برنامهی آموزش دانش و مهارت فراشناختی بر روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل برنامهی آموزش دانش و مهارت فراشناختی جاگر، آزمون خواندن و آزمون هوش وکسلر کودکان میباشند. دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش برنامه فراشناخت جاگر بر عملکرد خواندن دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خواندن تأثیر مثبتی دارد، به این صورت این برنامه آموزشی منجر به افزایش دانش و مهارت فراشناختی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خواندن میشود.
کلید واژگان
ناتوانییادگیری خواندندانش و مهارت فراشناخت
عملکرد خواندن
برنامه جاگر
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادگروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه اصفهان




