مقایسهی عملکرد حافظهی فعال و نگهداری توجه دانشآموزان با و بدون ناتوانیهای یادگیری
(ندگان)پدیدآور
کسائیان, کوثرکیامنش, علیرضابهرامی, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش مقایسهی عملکرد حافظهی فعال و نگهداری توجه دانشآموزان دورهی ابتدائی شهر تهران با ناتوانیهای یادگیری و دانشآموزان عادی است. روش پژوهش، علّی ـ مقایسهای است. ۶٠ دانشآموز (٢٠ نفر با ناتوانی خواندن- نوشتن، ٢٠ نفر با ناتوانی ریاضی از مراکز ناتوانیهای ویژهی یادگیری شهر تهران و ٢٠ دانشآموز عادی)، از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمون اِن بک (N-back) برای سنجش حافظهی فعال و آزمون عملکرد پیوسته(CPT) برای سنجش نگهداری توجه اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون توکی و آزمون کروسکال والیس تحلیل گردید. نتایج نشان داد که عملکرد حافظهی فعال و نگهداری توجه دانشآموزان با ناتوانی خواندن-نوشتن بهطور معناداری ضعیفتر از دانشآموزان عادی و ناتوان ریاضی است. در نتیجه دانشآموزان با ناتوانی یادگیری خواندن- نوشتن در آزمون CPT و N-back، ضعفهایی نشان دادند.
کلید واژگان
حافظهی فعالنگهداری توجه
ناتوانیهای یادگیری
آزمون عملکرد پیوسته
آزمون اِن بک
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهرانستاد علوم تربیتی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران
استاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران




