مقایسهی انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان با و بدون نارساخوانی
(ندگان)پدیدآور
زلالی, بهروزقربانی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی و عادی انجام گرفت. روش این پژوهش، علی – مقایسهای بود. کلیهی دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی و کلیهی دانشآموزان عادی ادارهی آموزش و پرورش شهر اردبیل در سال تحصیلی 93-92 جامعهی آماری این پژوهش را تشکیل دادند که از هر دو گروه تعداد 15 نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی ساده جهت مقایسه انتخاب شدند. اعضای نمونه به پرسشنامههای انگیزش تحصیلی و اشتیاق به مدرسه به صورت انفرادی پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از ابزارهای آمار توصیفی چون میانگین و انحراف معیار طبقهبندی و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات گروه مبتلا به نارساخوانی در متغیرهای انگیزش درونی، انگیزش درونی برای دانستن و نمرهی کلی انگیزش تحصیلی، اشتیاق رفتاری، اشتیاق هیجانی و نمرهی کلی اشتیاق به مدرسه بهطور معناداری پایینتر از گروه عادی میباشد. نتایج این پژوهش به نقش متغیرهای مدرسه در یادگیری این دانشآموزان اشاره دارد.
کلید واژگان
انگیزش تحصیلیاشتیاق به مدرسه
نارساخوانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-07-231393-05-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili




