تأثیر روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضی دانش آموزان اختلال ریاضی
(ندگان)پدیدآور
غباری بناب, باقرنصرتی, فاطمهغلامحسین زاده, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش با روش خودآموزی بر عملکرد حل مسئله ی ریاضیدانش آموزان پسر دارای اختلال ریاضی در پایه ی پنجم ابتدایی انجام شد . به این منظور، بیست دانش آموزآزمون ریون و آزمون ،DSM-IV به روش نمونه گیری چند مرحله ای (قضاوت معلم، فهرست تشخیصیحل مسئله ریاضی ) از دوازده پایه ی پنج م ابتدایی شهرستان رفسنجان انتخاب شد ند. طرح پژوهش از نوعشبه آزمایشی است و گروه های کلاسی دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیمشدند. دانش آموزان با نمرات پیش آزمون و پس آزمون همتاسازی شده و گروه کنترل در طی 12 جلسه ی45 دقیقه ای با روش خودآموزی و گروه گواه به همان روش سنتی و شیو ه ی معمول آموزش دیدند . نتایجبا استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس نشان داد که عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزانگروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه گواه افزایش یافته است . می توان نتی جه گرفت که روشخودآموزی باعث بهبود عملکرد حل مسئله ی ریاضی در دانش آموزان دارای اختلال ریاضی می شود .
کلید واژگان
خودآموزیحل مسئله ریاضی
اختلال یادگیری ریاضی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهراناستادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه تهران




