بررسی مقدماتی الگوی ترسیم ساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی
(ندگان)پدیدآور
گنجی, کامرانذبیحی, رزیتاخدابخش, روشنکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی ترسیم ساعت در کودکانبا و بدون نارساخوانی تحولی و ارزیابی آزمون ترسیم ساعت به عنوانابزاری برای غربالگری در جمعیت کودکان ایرانی انجام شد. پژوهشحاضر از نوع پسرویدادی با گروه همتا است که در آن 53 دانشآموزنارساخوان 9 تا 11 ساله با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و 53دانشآموز عادی که از نظر سن، جنسیت، دست برتری، پایه ی تحصیلیو هوش بهر با آن ها همتا بودند، با روش نمونهگیری در دسترس انتخابشدند. از این رو حجم کل نمونه مورد بررسی 106 نفر بود.شرکت کنندگان، پس از تکمیل فرم معلمان و والدین فهرست نشان هیمرضی کودک، مقیاس هوشی وکسلر کودکان، آزمون تشخیص خواندنو مصاحبه با ساختار براساس ملاکهای چاپ چهارم راهنمای تشخیصیو آماری انجمن روان پزشکی آمریکا انتخاب شدند. مفهوم سازی زمان وترسیم ساعت، به طور جداگانه و با استفاده از سامانه نمره گذاری کوهن،ریکی،کیبی و ادموندز که بر روی کودکان مدرسه رو هنجار شده بود،مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با تحلیل واریانس چند متغیری تحلیلشد. نتایج نشان داد که عملکرد کودکان با نارساخوانی تحولی، در ترسیمساعت و جایگزینی عقربه ها به طور معناداری از کودکان عادیضعیف تر است. تحلیل کیفی عملکرد، خطاهایی را آشکار ساخت کهناشی از برنامه ریزی ضعیف در انجام تکلی فهای نیازمند هماهنگی است.با توجه به تحلیل های کمی و کیفی و تفاوت های بین الگوی ترسیمساعت در کودکان با و بدون نارساخوانی تحولی، آزمون ترسیم ساعتابزار غربالگری مناسب و بخش سودمندی از ارزیابی جامع عصب روان شناختی در کودکان با نارساخوانی تحولی است.
کلید واژگان
آزمون ترسیم ساعتنارساخوانی تحولی
ارزیابی عصب روان شناختی
کارکردهای اجرایی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ملایراستادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
استادیار دانشگاه الزهرا




