بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکهاجتماعی اینستاگرام با هویت دینی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر همدان
(ندگان)پدیدآور
شریفی رهنمو, سعیدشریفیرهنمو, مجیدهدایتیمنظور, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه بین میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر هویت دینی نوجوانان شهر همدان انجام پذیرفت. در این پژوهش، از روش تحقیق همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر همدان میباشند که از کاربران اینستاگرام به شمار میروند و از طریق نمونهگیری هدفمند و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونهها حدوداً 384 نفر در هر دو ناحیه همدان انتخاب گردیدند. در این پژوهش، جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است(پرسشنامه اول بهصورت استاندارد در زمینه هویت دینی و پرسشنامه دوم بهصورت محققساخته در زمینه میزان و نوع استفاده از فضای مجازی) که برای تعیین روایی آنها از روایی محتوایی و همچنین برای بهدست آوردن پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است که مقدار آن به ترتیب در پرسشنامههای مذکور 94/0و 73/0 محاسبه گردید. در این پژوهش، جهت آزمون فرضیهها، از آزمون تی تک گروهی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج آزمونهای آماری نشاندهندهی آن است که بین استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و هویت دینی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر همدان رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تی تک گروهی همچنین نشان داد که بین هر یک از مؤلفههای شبکههای اجتماعی(مدت زمان عضویت، نوع استفاده و میزان مشارکت و فعال بودن) و هویت دینی نوجوانان شهر همدان رابطه معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
شبکه اجتماعیاینستاگرام
نوجوانان
هویت
هویت دینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
فرماندهی انتظامی استان همدانسازمان پدید آورنده
دانشگاه بوعلی سینا همدانکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
شاپا
2383-354823833548




