| dc.contributor.author | دستجردی کاظمی, مهدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:44:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:44:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:44:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:44:12Z | |
| dc.date.issued | 2011-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-12-02 | en_US |
| dc.date.submitted | 1392-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دستجردی کاظمی, مهدی. (1390). توصیفی از گفتار دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی در نظریۀ نقشگرای نظام مند هلیدی: فرانقش متنی. زبان پژوهی, 3(5), 93-131. doi: 10.22051/jlr.2013.1024 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-8833 | |
| dc.identifier.issn | 2538-1989 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2013.1024 | |
| dc.identifier.uri | https://jlr.alzahra.ac.ir/article_1024.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/246942 | |
| dc.description.abstract | مقالۀ حاضر کوششی است برای توصیف گفتار کودکان ششساله، فارسی زبان و تهرانی درقالب نظریۀ نقشگرای نظام مند هلیدی و متیسن (2004) که ازمنظر فرانقش متنی این نظریه انجام شده است. ضرورت و اهمیت چنین پژوهشی از آن جهت است که باوجود اهمیت مطالعۀ گونه گفتاری در بررسیهای زبانی، پژوهشهای توصیفی دربارۀ زبان فارسی و به ویژه گونه گفتاری این زبان و درحوزۀ گفتار کودکان، بسیار اندکاند. دادههای مطالعه شده در این رساله، مشتمل بر بیشاز 4200 بند خبری ساده و مرکب است. این دادههای گفتاری متعلق به کودکان، از پژوهشی انجام شده در سالهای 1380 تا 1384 بانام بررسی واژگان پایه در کودکان ایرانی استخراج و تهیه شده و ازطریق بیان چهارده داستان مصوّر (آزمون تولیدی) ازسوی بیست کودک فارسیزبان جدیدالورود به پایۀ اول دبستان در شهر تهران (شامل ده دختر و ده پسر انتخاب شده به طور تصادفی) به دست آمده اند. هر داستان با سه یا چهار تصویر رنگی و گویا نمایش داده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که:<br /> الف) نود درصد از بندهای گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، ساده و ده درصد دیگر، مرکباند؛<br /> ب) میزان بروز آغازگرهای تجربی نشاندار در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، هجده درصد است؛<br /> ج) حذف ضمیر فاعلی در گونه گفتاری کودکان، تمایلی غالب، بینشان و حدود 55 درصد است؛<br /> د) در گونه گفتاری کودکان، میزان کاربرد آغازگرهای مرکب/ چندگانه، سی درصد است؛ <br /> ه) در توالیهای آغازگرهای مرکب/ چندگانه در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، این سلسله مراتب مشاهده شده است: متنی- تجربی (98 درصد)< بینافردی- تجربی (5/1 درصد)< متنی- بنیافردی- تجربی (1 درصد)؛<br /> و) آغازگر متنی در 98 درصد از آغازگرهای مرکب/ چندگانه بهکار رفته است؛ <br /> ز) فراوانترین آغازگر متنی، کلمۀ «بعد» و گونه هایش و پساز آن، کلمۀ «دیگر» و گونه هایش بوده است؛<br /> ح) در بندهای پیرو، آغازگر متنی بیشتر «که» است و پساز آن، «تا» بسیار کمتر به کار رفته است؛<br /> ط) در گونه گفتاری کودکان، کاربرد آغازگر بینافردی در آغازگرهای مرکب/ چندگانه تنها دو درصد است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 587 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | زبان پژوهی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ZABANPAZHUHI (Journal of Language Research) | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jlr.2013.1024 | |
| dc.subject | فرانقش متنی | fa_IR |
| dc.subject | آغازگر | fa_IR |
| dc.subject | پایانبخش | fa_IR |
| dc.subject | زبان گفتاری | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی | fa_IR |
| dc.title | توصیفی از گفتار دانشآموزان پایۀ اول ابتدایی در نظریۀ نقشگرای نظام مند هلیدی: فرانقش متنی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشگاه آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 5 | |
| dc.citation.spage | 93 | |
| dc.citation.epage | 131 | |