نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدستجردی کاظمی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:44:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:44:12Z
dc.date.available1399-07-09T03:44:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:44:12Z
dc.date.issued2011-09-23en_US
dc.date.issued1390-07-01fa_IR
dc.date.submitted2013-12-02en_US
dc.date.submitted1392-09-11fa_IR
dc.identifier.citationدستجردی کاظمی, مهدی. (1390). توصیفی از گفتار دانش‌‏آموزان پایۀ اول ابتدایی در نظریۀ نقش‏گرای نظام‏‏ مند هلیدی: فرانقش متنی. زبان پژوهی, 3(5), 93-131. doi: 10.22051/jlr.2013.1024fa_IR
dc.identifier.issn2008-8833
dc.identifier.issn2538-1989
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2013.1024
dc.identifier.urihttps://jlr.alzahra.ac.ir/article_1024.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/246942
dc.description.abstractمقالۀ حاضر کوششی است برای توصیف گفتار کودکان شش‏ساله، فارسی ‏زبان و تهرانی در‏قالب نظریۀ نقش‏گرای نظام ‏‏مند هلیدی و متیسن (2004) که از‏منظر فرانقش متنی این نظریه انجام شده است. ضرورت و اهمیت چنین پژوهشی از آن جهت است که با‏وجود اهمیت مطالعۀ گونه گفتاری در بررسی‏های زبانی، پژوهش‏های توصیفی دربارۀ زبان فارسی و به ‏ویژه گونه گفتاری این زبان و در‏حوزۀ گفتار کودکان، بسیار اندک‌اند. داده‏‏‌‏های مطالعه ‏شده در این رساله، مشتمل بر بیش‏از 4200 بند خبری ساده و مرکب است. این داده‏‏‌‏های گفتاری متعلق به کودکان، از پژوهشی انجام ‏شده در سال‏های 1380 تا 1384 با‏نام بررسی واژگان پایه در کودکان ایرانی استخراج و تهیه شده و از‏طریق بیان چهارده داستان مصوّر (آزمون تولیدی) از‏سوی بیست کودک فارسی‌زبان جدیدالورود به پایۀ اول دبستان در شهر تهران (شامل ده دختر و ده پسر انتخاب‏ شده به‏ طور تصادفی) به ‏دست آمده‏ ‏اند. هر داستان با سه یا چهار تصویر رنگی و گویا نمایش داده شده است. نتایج این پژوهش نشان می‏دهد که:<br /> الف) نود درصد از بندهای گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، ساده و ده درصد دیگر، مرکب‌اند؛<br /> ب) میزان بروز آغاز‏گرهای تجربی نشان‏دار در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، هجده درصد است؛<br /> ج) حذف ضمیر فاعلی در گونه گفتاری کودکان، تمایلی غالب، بی‏نشان و حدود 55 درصد است؛<br /> د) در گونه گفتاری کودکان، میزان کاربرد آغاز‏گرهای مرکب/ چندگانه، سی درصد است؛ <br /> ه) در توالی‏‏های آغاز‏گرهای مرکب/ چندگانه در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان، این سلسله مراتب مشاهده شده است: متنی- تجربی (98 درصد)< بینافردی- تجربی (5/1 درصد)< متنی- بنیافردی- تجربی (1 درصد)؛<br /> و) آغاز‏گر متنی در 98 درصد از آغاز‏گرهای مرکب/ چندگانه به‏کار رفته است؛ <br /> ز) فراوان‏ترین آغاز‏گر متنی، کلمۀ «بعد» و گونه ‏‏هایش و پس‏از آن، کلمۀ «دیگر» و گونه‏‏ هایش بوده است؛<br /> ح) در بندهای پیرو، آغاز‏گر متنی بیشتر «که» است و پس‏از آن، «تا» بسیار کمتر به‏ کار رفته است؛<br /> ط) در گونه گفتاری کودکان، کاربرد آغاز‏گر بینافردی در آغاز‏گرهای مرکب/ چندگانه تنها دو درصد است.fa_IR
dc.format.extent587
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofزبان پژوهیfa_IR
dc.relation.ispartofZABANPAZHUHI (Journal of Language Research)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jlr.2013.1024
dc.subjectفرانقش متنیfa_IR
dc.subjectآغاز‏گرfa_IR
dc.subjectپایان‌بخشfa_IR
dc.subjectزبان گفتاریfa_IR
dc.subjectدانش‌‏آموزان پایۀ اول ابتداییfa_IR
dc.titleتوصیفی از گفتار دانش‌‏آموزان پایۀ اول ابتدایی در نظریۀ نقش‏گرای نظام‏‏ مند هلیدی: فرانقش متنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگاه آموزش و پرورشfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue5
dc.citation.spage93
dc.citation.epage131


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد