بررسی گذرایی در گفتار کودک فارسی زبان از منظر انگاره نظری هاپر و تامسون
(ندگان)پدیدآور
کریمی, فائقهگلفام, ارسلانکربلایی صادق, مهناز
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ازآنجاکه گذرایی مفهوم مهم و کاربردی در زبان و گفتمان است، بررسی آن در گفتار کودک میتواند پاسخگوی مسائل زیادی در حوزۀ زبانآموزی کودک باشد. گذرایی در رویکرد معنایی - گفتمانی هاپر و تامسون براساس معیارهای متفاوتی تعریف میشود که یکی از آنها حضور مفعول است. از دیگر معیارها میتوان به عناصری همچون لحظهایبودن و غایتمندی عمل، عاملیت کنشگر و میزان تأثیرپذیری مفعول اشاره کرد. در نوشتار پیش رو مؤلّفههای مطرحشده در نظریة هاپر و تامسون در گفتار کودک فارسیزبان بررسی شده است و اینکه آیا تفاوتی از لحاظ مؤلّفههای مذکور بین گفتار کودک و بزرگسال وجود دارد. تعیین مشخصات سرنمون گذرائی در گفتار کودک و میزان فراوانی آن در پیکره دادهها از دیگر مسائل بررسیشده در این پژوهش بود. به این منظور پیکرهای شامل صد بند خبری از گفتار چهار کودک فارسیزبان حدود سه سال بررسی شد. روش تحلیل دادههای پژوهش ازنوع توصیفی - تحلیلی بوده است. تحلیل پیکرة پژوهش نشان داد که گفتار کودک فارسیزبان میتواند معیارها و مؤلّفههای هاپر و تامسون را در خود داشته باشد که بهصورتهای مختلف معنایی یا واژنحوی بروز یابد. مؤلّفههای مشارکان در عمل، ارادیبودن، جنبشیبودن عمل و تأثیرپذیری مفعول در گفتار کودک نسبت به بزرگسال امتیاز بیشتری کسب کردند که بیانگر درجة گذرایی بالاتر بندهای گفتار کودک نسبت به بزرگسال است. سرنمون گذرایی در گفتار کودک شامل یک کنشگر (بهطور معمول خود کودک) و یک شیئ بیجان است که تمام معیارهای دهگانة هاپر و تامسون در آن قابل بازیابی است.
 
کلید واژگان
زبان کودکگذرایی
سرنمون گذرایی
کنشگر
کنشپذیر
نحو
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه رازیدانشگاه رازی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایراندانشیار زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
استادیار زبانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
شاپا
2345-25792676-573X



