بررسی شناختی طرحوارههای تصوّری در متون علمی
(ندگان)پدیدآور
شکاریان بهزادی, اکرمگلفام, ارسلانعامری, حیات
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی طرحوارههای تصوّری پایه در متون علمی در چارچوب زبانشناسی شناختی است. بهباور زبانشناسان شناختی، اهمّیت طرحوارههای تصوّری بهمثابة بخشی از سازوکار زبان و تفکّر این است که آنها بهمنزلة مفاهیم جسمیتیافتة ابتدایی و اولیه میتوانند، بهشکلی نظاممند، ساختار مفاهیم پیچیدهتر را فراهم آورند. ضرورت این مسئله باعث شد تا نوشتار پیش رو طرحوارههای تصوّری حجمی، حرکتی و قدرتی جانسون را در متون علمی بررسی کند. روش این پژوهش بهلحاظ هدف، کاربردی و ازنوع کیفی، توصیفی و استنباطی است. نتایج بررسیها نشان داد که هر سه طرحواره در گفتمان علمی کاربرد دارند که بیشترین میزان در متون علمی به طرحوارة حجمی (56%)، سپس طرحوارة حرکتی (29%) و درنهایت طرحواره قدرتی (15%) اختصاص دارد؛ از سوی دیگر، تفاوت بین فراوانی انواع طرحوارهها معنادار است؛ همچنین میزان جملات حاوی طرحواره (16%) در کلّ پیکرة مورد مطالعه کمتر از جملات بدون طرحواره (84%) است و تفاوت بین فراوانی ایندو معنادار است.
کلید واژگان
زبانشناسی شناختیمعناشناسی شناختی
طرحوارۀ حجمی
طرحوارۀ حرکتی
طرحوارۀ قدرتی
متون علمی
شماره نشریه
13تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه رازیدانشگاه رازی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهراندانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس
استادیار مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2345-25792676-573X



