| dc.contributor.author | مشائی(شهاب), محمدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:38:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:38:07Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:38:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:38:07Z | |
| dc.date.issued | 1997-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1376-01-01 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مشائی(شهاب), محمدرضا. (1376). قضیه معدوله و محصله. مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود), 61(0) | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1010-4968 | |
| dc.identifier.uri | https://jmb.ut.ac.ir/article_14636.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/244762 | |
| dc.description.abstract | یکی از بحثهای منطق ارسطوئی تقسیم قضیه به معدوله و محصله ، و نیز تقسیم لفظ به معدول و محصل است. بحثی دیگر که از از ارسطو تا امروز مطرح است، گفتگو درباره ملکه و عدم است. نویسنده در این مقاله در صدد اثبات این مدعا است که در کتب منطقی – از ترجمه کتاب ارسطو گرفته تا کتب منطقی خیر – در هر سه مورد اشتباه رخ نموده است.
بدین معنی که علاوه بر خلط اصطلاحات ارسطو با اصطلاحات رایج در کتابهای منطقی، مسلمانان مفهوم آنها را نیز با هم اشتباه کرده اند. بنابراین در این مقاله از وضع اصطلاحات محصل و غیر محصل ، ملاک تشخیص این دو اصطلاح ، قضیه عدمیه ، متناقصین و ملکه و عدم بحث می شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 874 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشکده الهیات و معارف اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Maqalat wa Barrasiha | en_US |
| dc.subject | قضیه عدمیه | fa_IR |
| dc.subject | محدود و نا محدود | fa_IR |
| dc.subject | محصل | fa_IR |
| dc.subject | معدول | fa_IR |
| dc.subject | ملکه و عدم | fa_IR |
| dc.title | قضیه معدوله و محصله | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 61 | |
| dc.citation.issue | 0 | |