دوره 61, شماره 0
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
صراط مستقیم ، نه صراط های مستقیم نقدی بر مقاله « صراط های مستقیم ، سخنی در پلورالیسم دینی، مثبت و منفی »
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1997-03-21)
-
اباضیه و تاریخنگاری
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1997-03-21)یکی از فرق اسلامی که در حیات هزار و سیصد ساله خود اهتمامی ویژه به تاریخنگاری مبذول داشته فرقه اباضیه است که در تحقیقات اسلام شناسی ، این بعد از حیات فرهنگی آنان کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. آثار اباضی نه تنها در مطالعه ...
-
درآمدی بر ردیه نویسی دینی در عصر صفویه و دوران نخستین قاجاریه
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1997-03-21)در دوران صفویه و آغاز قاجاریه ، بسیاری از مسیحیان و یهودیان در ایران زندگی می کردند ، چنانکه شمار آنان از زرتشتیان ایرانی نژاد بیشتر بود. به علت وضعیت سیاسی خاص این دوران شمار بسیاری از سفرا و نمایندگان سیاسی اروپا به ایران ...
-
قضیه معدوله و محصله
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1997-03-21)یکی از بحثهای منطق ارسطوئی تقسیم قضیه به معدوله و محصله ، و نیز تقسیم لفظ به معدول و محصل است. بحثی دیگر که از از ارسطو تا امروز مطرح است، گفتگو درباره ملکه و عدم است. نویسنده در این مقاله در صدد اثبات این مدعا است که در ...
-
بررسی ضمان در مسأله « تعاقب »
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1997-03-21)بر عهده گرفتن مالی را که بر ذمه دیگری است ضمان گویند. یکی از موجبات ضمان « ید » است که عبارت است از تصرف مال کسی بدون اذن مالک. هرگاه چند نفر متعدیاً مالی را تصرف و در میان خود دست به دست کنند همه آنان مکلف به بازگرداندن ...
-
عقل و استدلال در تفکر ابن جوزی
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1997-03-21)قلمرو حکومت عقل بر رد و قبول امور آیا ادیان را نیز در بر می گیرد؟ آیا ایمان حاصل برهان و استدلال است یا منشاء دیگری دارد؟ اگر در ایمان به برهان عقلی نیازی نیست پس منشاء آن چیست؟ در این مقاله پس از بحثی اجمالی در این ...
-
رویگردانی از تفسیر در سده نخست و انگیزه های آن
(دانشکده الهیات و معارف اسلامی, 1997-03-21)از جمله واقعیت های تاریخی پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) ظهور جریانی در رویگردانی از تفسیر قرآن است. این جریان با اقدام برخی از صحابه رسول خدا (ص) آغاز شد و سپس در بین تابعان وسعت بیشتری یافت که در نتیجه مسلمانان به جای ...



