تحلیل نشانهشناختی اجتماعی حضور کودک در داستانهای کوتاه غسان کنفانی (بررسی موردی داستان کوتاه «جدران من حدید»)
(ندگان)پدیدآور
زینی وند, تورجصولتی, سمیهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
داستان کوتاه «جدران من حدید» نوشتۀ غسان کنفانی نمودی از ارزشها و مفاهیم انسانی و آزادیخواهانه است که دنیای پرهیجان و رنگارنگ کودک را به فضایی واقعی یعنی تجربۀ هزاران فلسطینی نزدیک میکند که غربت و آوارگی را با تمام وجود حس کردهاند. در این مجال سعی شده است به شیوۀ توصیفی تحلیلی و با تکیه بر روابط زبانی و فرا زبانی در مطالعات نشانهشناختی اجتماعی مایکل هلیدی ضمن تحلیل چگونگی رمزگزاری واقعیت انسان فلسطینی، بازنمود غربت و دوری اجباریاز وطن، بارزترین نشانههای حضور کودک و ارتباط وی با این مفاهیم در داستان مذکور بررسی شود. نتایج پژوهش حاکی از این است که نویسنده در این داستان فریادها و دغدغههایش را برای کودکان ترسیم میکند تا در ریشه و بنمایۀ جامعه موثر واقع شود؛ وی بهخوبی دریافته که کودک در پیفهم واقعیتهاست، لذا فرایندهای ذهنی و ادراکی بیشترین بسامد را در رمزگزاری واقعیت و درک مفاهیمی انتزاعی از قبیل آزادی، اسارت، غربت برعهده گرفتهاست، ضمن اینکه از قدرت روابط فرازبانی همچون نشانههای زمانی و مکانی، نوع نگاه، حالات چهره و رفتار به عنوان تکمیلکنندۀ معنا و در راستای القای پیام غافل نمانده است.
کلید واژگان
نشانه شناسی اجتماعیمایکل هلیدی
حضور قهرمان کودک
غسان کنفانی
داستان کوتاه جدران من حدید
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاهدانشجوی دکترای زبان و ادبیات عربی، دانشگاه رازی، کرمانشاه
شاپا
2322-50682588-6762




