• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
    • دوره 39, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
    • دوره 39, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‏ ریزی شده در پیشگیری از پوسیدگی دندان‏های دائمی دانش‏ آموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف

    (ندگان)پدیدآور
    پیمان, نوشینسمیعی رودی, خالد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    537.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: استفاده از مدل‏ها و نظریه‏های آموزش بهداشت نقش مهمی در طراحی مداخلات و ارتقاء سلامت دهان و دندان ‏ایفا می‏نماید. هدف از ‏این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‏ریزی شده، در پیشگیری از پوسیدگی دندان‏های دائمی دانش‏آموزان پایه پنجم ابتدایی در شهرستان خواف بود. مواد و روش‏ها: در‏ این مطالعه مداخله‏ای- نیمه تجربی، 61 نفر از دانش‏آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر خواف در زمستان 1392 به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای طبقه‏بندی شده انتخاب شدند و به طور تصادفی به گروه کنترل و آزمون تخصیص یافتند. ابزار جمع‏آوری داده‏ها پرسشنامه  محقق ساخت شامل  سئوالاتی در مورد  اطلاعات دموگرافیک،  آگاهی،  نگرش،  هنجار ذهنی، کنترل رفتار درک شده، قصدرفتاری و  رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان بود که توسط دانش‏آموزان در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله آموزشی تکمیل گردید. داده‏های جمع‏آوری شده با استفاده از نرم‏افزار SPSS با ویرایش 16 و آمار توصیفی و آزمون‏های همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس با اندازه‏گیری‏های مکرر و رگرسیون خطی ساده در سطح معنی‏داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‏ ها: یافته‏ها نشان داد که تفاوت معنی‏داری در میانگین نمرات آگاهی، نگرش، هنجار انتزاعی، کنترل رفتاری درک شده، قصدرفتاری و رفتار استفاده از مسواک و نخ‏دندان در بین دانش‏آموزان گروه آزمون بعد از انجام مداخله آموزشی نسبت به گروه کنترل به وجود آمده بود (001/0Pنتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که تئوری رفتار برنامه‏ریزی شده می‏تواند به عنوان چهارچوب نظری مناسبی برای طراحی و اجرای مداخلات سلامت دهان و دندان بکار رود.
    کلید واژگان
    سلامت دهان و دندان
    نظریه رفتار برنامه‏ریزی شده
    مسواک
    نخ‏دندان
    پوسیدگی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-06-22
    1394-04-01
    ناشر
    دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    Mashhad University of Medical Sciences, School of Dentistry
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار آموزش بهداشت، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
    دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران

    شاپا
    1560-9286
    2008-2347
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/jmds.2015.4065
    http://jmds.mums.ac.ir/article_4065.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/243821

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب