| dc.contributor.author | خواجه گیر, علیرضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | کمالی, زینب | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:39Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:39Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:39Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:39Z |  | 
| dc.date.issued | 2016-03-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1395-01-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-05-19 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-02-30 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | خواجه گیر, علیرضا, کمالی, زینب. (1395). مراتب شناخت در عرفان مولوی و آیین بودا. ادبیات عرفانی, 8(14), 115-148. doi: 10.22051/jml.2017.9879.1116 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 9384-2008 |  | 
| dc.identifier.issn | 1997-2538 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jml.2017.9879.1116 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jml.alzahra.ac.ir/article_2620.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241467 |  | 
| dc.description.abstract | مسئله معرفت و توجه به سلسله مراتب و شناخت آفت های هر مرتبه جزء اصول بنیادین در نظامهای عرفانی است. هر مکتب عرفانی بدنبال نشان دادن نوعی معرفت متعالی است تا بتواند عمق بیشتری از حقیقت را به پیروان خود نشان دهد. بنابراین پرسش اساسی در این مکاتب این است که مراتب این معرفت کدام است و چگونه می توان به این معرفت متعالی رسید؟ در این مقاله، برای پاسخ به این پرسشها دیدگاه مولوی در عرفان اسلامی ودیدگاه بودا در عرفان هندو را مورد بررسی قرار دادهایم. مولوی در آثار منظوم و منثور خود معرفت را ابتدا در سطح ابزارهای حسی، سپس در مرتبه ی بالاتر با کمک ابزارهای عقلی انسانی دنبال کرده و با بیان تقسیم بندی مراتب عقل، ویژگیهای هر کدام را برشمرده و سرانجام اوج معرفت را در معرفت شهودی تبیین می کند. اما در آموزه های بودائی پس از بیان زنجیره ی علّی که باعث رنج و درد انسان در دنیا میشود، علت اصلی رنج انسان در جهل و نادانی او جستجو شده و رسیدن به دانایی حقیقی نقش بسیار اساسی در رهایی از این رنج دارد. بنابراین معرفت برتر، شناخت چهار حقیقت شریف و استفاده صحیح از راههای هشتگانه برای نجات از رنج و رسیدن به آزادی مطلق و حقیقت غایی است. فنای فی الله مولانا ورسیدن به رهایی و نیروانا در اندیشه بودا نهایت این سلوک معرفتی معنوی است که در این پژوهش با روش توصیفی تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 791 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR | 
| dc.publisher | Alzahra University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | ادبیات عرفانی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Mystical Literature | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jml.2017.9879.1116 |  | 
| dc.subject | "شهود" | fa_IR | 
| dc.subject | "عقل" | fa_IR | 
| dc.subject | "حس" | fa_IR | 
| dc.subject | "معرفت" | fa_IR | 
| dc.subject | "رنج " | fa_IR | 
| dc.title | مراتب شناخت در عرفان مولوی و آیین بودا | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | عضو هیات علمی گروه ادیان و عرفان تطبیقی دانشگاه شهرکرد | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد ادیان و عرفان تطبیقی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 8 |  | 
| dc.citation.issue | 14 |  | 
| dc.citation.spage | 115 |  | 
| dc.citation.epage | 148 |  |