| dc.contributor.author | باقری خلیلی, علی اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | طاهری, عارفه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T03:28:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T03:28:25Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T03:28:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T03:28:25Z | |
| dc.date.issued | 2019-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2020-05-24 | en_US |
| dc.date.submitted | 1399-03-04 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | باقری خلیلی, علی اکبر, طاهری, عارفه. (1398). طرحوارۀ عمودی (نزولی/ صعودی) در منطقالطیر عطار. ادبیات عرفانی, 11(21), 5-5. doi: 10.22051/jml.2020.31534.1960 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 9384-2008 | |
| dc.identifier.issn | 1997-2538 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jml.2020.31534.1960 | |
| dc.identifier.uri | https://jml.alzahra.ac.ir/article_4982.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241390 | |
| dc.description.abstract | زبانشناسی شناختی با بررسی روابط میان ذهن و زبان به کشف معنا میپردازد و با بررسی طرحوارههای تصویری و کشف انگاشتهای میان حوزۀ ذهنی و عینی، شناخت تازهای از سوژه به دست میدهد. طرحوارۀ حرکتی، طرحوارهای تصویری است که در آن، انسان از تجربۀ حرکت خود و پدیدههای متحرک برای پدیدههای ذهنی، ساختار مفهومی متحرک و محسوس میسازد. <em>منطقالطیر</em> بهدلیل ماهیت تعلیمی عرفانی بر بنیاد سفر مرغان و زبان نمادین، قابلیت بررسی براساس طرحوارۀ حرکتی را دارد. این طرحواره بر اهتمام عطار برای بازگشت به اصل دلالت دارد. پرسش مقاله این است که مصادیق و اهداف حرکت نزولی و صعودی در <em>منطقالطیر</em> چیست و عطار با طرح سفر مرغان، درصدد تبیین کدام مسائل عرفانی است. عطار اصل نزول آدمی را مثبت میداند و نتیجۀ آمیزش روح و جسم، یعنی آدمی را «اعجوبۀ اسرار» میخواند. مقصود او از طرحوارۀ نزولی، تشریح موانع و ضرورت گذر از آنها و منظورش از طرحوارۀ صعودی، تبیین اهمیت و اصالت بازگشت به اصل است. مهمترین شرط سیر صعودی «رهایی از خود» است و بدترین نوع سیر نزولی، تنزل صفتی است که بهدنبال آن، انسان قوۀ درکش را از دست میدهد. سیر صعودی از عقل به عشق، مستلزم درگذشتن از دنیا و آخرت و دلبستن فقط به حق است که با «عشق» ممکن و به وحدت منتهی میشود. هریک از طرحوارههای نزولی و صعودی میتوانند با حرکت کمی و کیفی تبیین شوند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | ادبیات عرفانی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Mystical Literature | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jml.2020.31534.1960 | |
| dc.subject | استعاره | fa_IR |
| dc.subject | طرحواره | fa_IR |
| dc.subject | منطقالطیر عطار | fa_IR |
| dc.subject | حرکت عمودی | fa_IR |
| dc.subject | حرکت صعودی | fa_IR |
| dc.title | طرحوارۀ عمودی (نزولی/ صعودی) در منطقالطیر عطار | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 21 | |
| dc.citation.spage | 5 | |
| dc.citation.epage | 5 | |