نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنظری, المیراfa_IR
dc.contributor.authorفرامرزی, سالارfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:27:58Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:27:58Z
dc.date.available1399-07-09T03:27:58Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:27:58Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-05en_US
dc.date.submitted1395-08-15fa_IR
dc.identifier.citationنظری, المیرا, فرامرزی, سالار. (1396). تأثیر مداخلة بهنگام بازی‌محور بر رشد روانی- حرکتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم. نشریه رشد و یادگیری حرکتی, 9(2), 303-318. doi: 10.22059/jmlm.2017.218275.1164fa_IR
dc.identifier.issn9333-2008
dc.identifier.issn2676-4547
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.218275.1164
dc.identifier.urihttps://jmlm.ut.ac.ir/article_62807.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/241233
dc.description.abstractاین پژوهش با هدف بررسی تأثیر مداخلۀ بهنگام بازی‌محور بر رشد روانی- حرکتی کودکان 6-4 سالۀ دچار اختلال طیف اوتیسم انجام گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی بود و از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، از میان کودکان 6 - 4سالة شهر اصفهان در سال 1394، تعداد 30 نفر (15 دختر و 15 پسر) که ملاک‌های ورود به پژوهش را دارا بودند، به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده، رشد حرکتی گزل (1940) بود که توسط والدین کودکان در مرحلة پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل شد. سپس کودکان گروه آزمایش در 10 جلسة 90 دقیقه‌ای و هفته‌ای یک‌بار در بازی‌ها شرکت داده شدند.گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند؛ پیگیری پس از 30 روز صورت گرفت. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل آماری داده‌ها از روش تحلیل واریانس بین‌گروهی با اندازه‌های تکراری استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد که تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل در رشد روانی- حرکتی معنادار بود. همچنین تفاوت‌های درون‌گروهی و تعامل بین دو موقعیت و تغییر در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در متغیر رشد روانی- حرکتی معنادار بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات بهنگام بازی‌محور بر رشد روانی- حرکتی کودکان با اختلال طیف اوتیسم تأثیر دارد و از این مداخلات می‌توان برای کمک به افزایش و بهبود مهارت‌های این کودکان استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent191
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه رشد و یادگیری حرکتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Motor Learning and Movementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jmlm.2017.218275.1164
dc.subjectاختلال طیف اوتیسمfa_IR
dc.subjectرشد روانی- حرکتیfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.subjectمداخلۀ بهنگام بازی‌محورfa_IR
dc.titleتأثیر مداخلة بهنگام بازی‌محور بر رشد روانی- حرکتی کودکان با اختلال طیف اوتیسمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue2
dc.citation.spage303
dc.citation.epage318


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد