• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت نظامی
    • دوره 17, شماره 65
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مدیریت نظامی
    • دوره 17, شماره 65
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه افسری امام علی(ع) بر اساس سبک‌های تفکر

    (ندگان)پدیدآور
    صادقی, جهانبخشاژه‌ای, جوادغلامعلی لواسانی, مسعودعباس زاده, ناصر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    713.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده هدف از اجرای این پژوهش پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر اساس سبک‌های تفکر بود. تعداد 705 دانشجوی دانشگاه افسری امام علی(ع) به روش نمونه‌برداری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیر سبک‌های تفکر از پرسش‌نامۀ فرم کوتاه سبک‌های تفکر اشترنبرگ و واگنر (1992) استفاده شد. برای اندازه‌گیری پیشرفت تحصیلی دانشجویان میانگین کل نمره‌های آنها در دروس مصوب دانشگاهی محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد که سبک‌های تفکر سلسله‌مراتبی، کلی، بیرونی، قانون‌گذاری، قضایی و سبک‌های تفکر نوع اول با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنی‌دار، و سبک تفکر درونی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی‌دار دارند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که در کل دانشجویان، ضریب همبستگی چندگانه بین سبک‌های تفکر و پیشرفت تحصیلی 0.19 است و سبک‌های تفکر قانون‌گذاری (سبک تفکر نوع اول)، جزئی (سبک تفکر نوع دوم) و بیرونی (سبک تفکر نوع سوم)، 3.7 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کرده‌اند. در دانشجویان سال اول، ضریب همبستگی چندگانه بین سبک‌های تفکر و پیشرفت تحصیلی 0.29 است و سبک‌های تفکر سلسله‌مراتبی و کلی (سبک‌های تفکر نوع اول)، 8.2 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. در دانشجویان سال دوم، همبستگی چندگانه 0.28 است و سبک تفکر بیرونی (سبک تفکر نوع سوم) 7.4 درصد از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کرده است. بین سبک‌های تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان سال سوم رابطۀ معنی‌داری مشاهده نشد. این نتایج در ارتباط با پژوهش‌های گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
    کلید واژگان
    سبک‌های تفکر
    پیشرفت تحصیلی
    دانشجوی افسری

    شماره نشریه
    65
    تاریخ نشر
    2017-05-22
    1396-03-01
    ناشر
    دانشگاه افسری امام علی(ع)
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشگاه تهران
    استاد روان‌شناسی، دانشگاه تهران
    دانشیار روان‌شناسی، دانشگاه تهران
    دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه افسری امام علی(ع)

    شاپا
    1735-5699
    URI
    http://jmm.iranjournals.ir/article_27701.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/240696

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب