مراتب سلوک از منظر عطار و شبستری با تکیه بر منطقالطیر و گلشنراز
(ندگان)پدیدآور
شعاعی, مالکحسینی نیا, سیّدمحمدرضاپاکزاد, مهرینوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
منطقالطیر و گلشنراز با فاصله زمانی تقریباً یک قرن، مبتنی بر سیر و سلوک هستند. نویسندگان، طریقت را راهی دشوار میدانند؛ و از طریقت با عنوان وادی و مانع یاد کردهاند؛ چنانکه در گلشنراز موانع سلوک آمده، و در منطقالطیر به هفت وادی (طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت و فقر و فنا) اشاره شده است. اگر مراتب سلوک این دو عارف با تکیه بر هفت وادی منطقالطیر و مقامات اربعین تحلیل شود، در برابر وادی طلب با اندکی تسامح، برخی مقام توبه را برای شبستری به عنوان اولین وادی اتخاذ کردهاند. شبستری بر خلاف عطار برای وادی عشق و توحید مفاهیمی بیان داشته که توأم با شطح و طامات است، و آن را نهایت تفکر میپندارد؛ اما عطار حیرت را لازمة توحید میداند. وادی چهارم در سیر و سلوک عطار (استغنا) همچون مقامات محبت، صبر، جهد، عبادت و تسلیم در شعر شبستری به کار نرفته، همانگونه که نهایت، ورع، اخلاص و ولایت در شعر شبستری آمده، اما در منطقالطیر نیامده است. این دو شاعر 27 مقام مشترک دارند که البته برخی مقامات نیز در شعر هر دو به کار نرفته است. در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا هفت وادی عطار و مقامات اربعین، به عنوان مبانی تحقیق، در گلشنراز و منطقالطیر بررسی شده و مفاهیم، الفاظ مشترک و متباین در این دو، مشخص گردیده است.
کلید واژگان
منطقالطیرگلشنراز
مراتب سلوک و عرفان
مقام
توحید
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلاماستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه ایلام
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
شاپا
2008-44202252-0899




