نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحجتی‌زاده, راضیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T03:24:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T03:24:41Z
dc.date.available1399-07-09T03:24:41Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T03:24:41Z
dc.date.issued2016-11-21en_US
dc.date.issued1395-09-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-11en_US
dc.date.submitted1395-09-21fa_IR
dc.identifier.citationحجتی‌زاده, راضیه. (1395). مقایسه مفهوم سماع در آثار سُلمی و احمد غزّالی بر مبنای الگوی پیش‌انگاشت‌های زبانی. ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی, 12(44), 127-165.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4420
dc.identifier.issn2252-0899
dc.identifier.urihttp://jmmlq.azad.ac.ir/article_526664.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/240071
dc.description.abstractپیش‌انگاشت ازجمله مباحث زبان‏شناختی است که تفسیر یک متن مورد توجه قرار می‌گیرد. پیش‌انگاشت‌ها در حکم پنداشت‌ها و گمان‌هایی در خصوص دانش زبانی و جهان‌بینی نویسنده هستند که آنها را با خوانندگان احتمالی‌اش به اشتراک می‌گذارد تا اهداف ارتباطی او به‌خوبی شکل گیرد. ارتباط ما با متونی که در گذشته تولید شده‌اند، براساس بازسازی موقعیت‌های تاریخی و اندیشگانی روزگار تولید متن است. مبحث سماع نیز که از موضوعات پرمناقشه در تاریخ تصوف به‌شمار می‌آید، در معرض ارزیابی‌های متعدد و گاه ضدونقیض است و از این‏رو، درک پیام گویندگان و استنباط معنی ضمنی حاصل از آن منوط به درک پیش‌انگاشت‌های گزاره‌های آنها خواهد بود.هدف ما در این مقاله این است که با استفاده از روش زبان‏شناختی ـ معنی‏شناختی مفهوم سماع را در آثار سلمی و غزّالی مقایسه کنیم و کارکرد پیش‌انگاشت را برای درک کامل‌تر و دقیق‎تر سیر تحول تاریخی این پدیدار عرفانی نشان دهیم. نتایج حاصل از این پژوهش به اجمال چنین است که پیش‌انگاشت‌ دو دورة تکوین و اثبات را در مسیر شکل‌گیری و تحول عرفان و تصوف ترسیم می‌کند. بر این اساس، سلمی با توجه به دیدگاه‌های پدیدارشناختی و کل‌نگرانة خود به دورة نخست و احمد غزّالی با توجه به زبان و تفکر استعاری و نگرش پدیداری­ـ­ روان‏شناختی خود به دورة دوم تعلق دارد.fa_IR
dc.format.extent319
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبfa_IR
dc.relation.ispartofادبیات عرفانی و اسطوره شناختیfa_IR
dc.relation.ispartofjournal of mytho-mystic literatureen_US
dc.subjectپیش‌انگاشتfa_IR
dc.subjectعرفانfa_IR
dc.subjectسماعfa_IR
dc.subjectسُلمیfa_IR
dc.subjectغزّالیfa_IR
dc.titleمقایسه مفهوم سماع در آثار سُلمی و احمد غزّالی بر مبنای الگوی پیش‌انگاشت‌های زبانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue44
dc.citation.spage127
dc.citation.epage165


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد