مقایسه مفهوم سماع در آثار سُلمی و احمد غزّالی بر مبنای الگوی پیشانگاشتهای زبانی
(ندگان)پدیدآور
حجتیزاده, راضیهنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشانگاشت ازجمله مباحث زبانشناختی است که تفسیر یک متن مورد توجه قرار میگیرد. پیشانگاشتها در حکم پنداشتها و گمانهایی در خصوص دانش زبانی و جهانبینی نویسنده هستند که آنها را با خوانندگان احتمالیاش به اشتراک میگذارد تا اهداف ارتباطی او بهخوبی شکل گیرد. ارتباط ما با متونی که در گذشته تولید شدهاند، براساس بازسازی موقعیتهای تاریخی و اندیشگانی روزگار تولید متن است. مبحث سماع نیز که از موضوعات پرمناقشه در تاریخ تصوف بهشمار میآید، در معرض ارزیابیهای متعدد و گاه ضدونقیض است و از اینرو، درک پیام گویندگان و استنباط معنی ضمنی حاصل از آن منوط به درک پیشانگاشتهای گزارههای آنها خواهد بود.هدف ما در این مقاله این است که با استفاده از روش زبانشناختی ـ معنیشناختی مفهوم سماع را در آثار سلمی و غزّالی مقایسه کنیم و کارکرد پیشانگاشت را برای درک کاملتر و دقیقتر سیر تحول تاریخی این پدیدار عرفانی نشان دهیم. نتایج حاصل از این پژوهش به اجمال چنین است که پیشانگاشت دو دورة تکوین و اثبات را در مسیر شکلگیری و تحول عرفان و تصوف ترسیم میکند. بر این اساس، سلمی با توجه به دیدگاههای پدیدارشناختی و کلنگرانة خود به دورة نخست و احمد غزّالی با توجه به زبان و تفکر استعاری و نگرش پدیداریـ روانشناختی خود به دورة دوم تعلق دارد.
کلید واژگان
پیشانگاشتعرفان
سماع
سُلمی
غزّالی
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبسازمان پدید آورنده
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانشاپا
2008-44202252-0899




