دوره 7, شماره 24
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
- 
زایش اسطورهای نو در اودیسة هومر از اسطورهای کهن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-09-23)هومر در حماسة اودیسه به روایت ماجراهای قهرمان جنگ تروا یعنی اولیس و حکایت سرگشتگیهای او به هنگام بازگشت از آن نبرد به سوی زادگاهش، پرداخته است. در این روایت آنچه بیشتر نظر خواننده را به خود جلب میکند، حمایتهای بیدریغ ...
 
- 
بررسی تطبیقی نمادینگی عناصر طبیعت در شاهنامه (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-09-23)اسطورة طبیعت، نماد دوران پیش از دانش و صنعت، و نشان مشخّص روزگارانِ باستان است. طبیعت همواره در پیدایش تحولات مذهبی مردمانِ باستان و به ویژه آریاییهای ساکن ایران و هند، نقشی بیبدیل داشته است. اعتقاد به قوای طبیعت به مرور ...
 
- 
چهرة انسان، تجلیگاه قرآن در نزد سیدعمادالدین نسیمی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-09-23)حروفیه یکی از فرقههای تأویلمحور پس از حمله مغول است که پیروان آن، شیوة تأویل را از اسماعیلیه آموخته بودند. حروفیان خودشان را اهل تأویل و اهل باطن مینامیدند. آنان انسانگرایانی بودند که همه چیز را به نفع انسان تأویل ...
 
- 
جامی و مشکل عشق (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-09-23)جامی افزون بر سرودن منظومههای عاشقانهای همچون "لیلی و مجنون" و"یوسف و زلیخا" به عشق از منظر یک محقق مدرسی و با نگاه و تحلیل عارفان نیز نگریسته است. در این جهانبینی عشق کلیدیترین عنصر است؛ عنصری که آفرینش با او تبیین ...
 
- 
بررسی و تحلیل حکمتهای تجربی در آثار منثور فارسی صوفیه تا قرن هشتم (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-09-23)تاکنون دربارة ادبیات تصوف مطالب بسیار گفته و تحقیقاتی گوناگونی انجام شده و دربارة حکمتهای موجود در آن نیز پژوهشهایی انجام گرفته است. در این مقاله، ویژگیهای گونهای خاص از حکمت بررسی شده است. این حکمتها، که از آنها به ...
 
- 
اندیشة توحیدی سنایی در مقایسه با ابنعربی (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2011-09-23)مسئلۀ اساسی در این پژوهش، اندیشۀ توحیدی در آثار سنایی است. این اندیشه، بخشِ مهمی از اندیشههایِ بیشتر عارفانِ مسلمان را تشکیل میدهد. نگارنده در سه بخش میکوشد اندیشۀ توحیدی را در آثار سنایی نشان دهد. برای همین منظور، پس ...
 



