مرور دوره 8, شماره 29 بر اساس تاریخ انتشار

  • ردّپای عرفان و تصوف در تمثیل دو مار ادبیات مانوی و ادبیات کلاسیک ایرانی1 

    هوشمند رجبی, فرناز (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-12-21)
    تمثیل عرفانی چون حماسه‌ای است روحانی که از عشق‌ورزی به معشوق ازلی حکایت می‌کند و حکایات صوفیه در قالب حکایات و تمثیل‌ها، بخش مهمی از ادبیات عرفانی را تشکیل می‌دهند. این حکایات با اهداف گوناگونی در کتب صوفیه به کار گرفته ...

  • عقلاءالمجانین و اطوار و کیفیت جنون آنها در فتوحات مکیه ابن‌عربی 

    سیاهکوهیان, هاتف (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-12-21)
    عقلاءالمجانین یا فرزانگان دیوانه‌نما به‌رغم رفتارهای عجیبشان، دارای شخصیت و نبوغ شگفت‌انگیزی هستند که بیانگر عمق نگرش آنها به انسان و جهان است. ابن‌عربی در فتوحات مکیّه عقلاءالمجانین را «بهالیل» نامیده است و منشأ جنون آنها ...

  • مقام تسلیم در مثنوی و گیتا بهاشیه 

    گراوند, سعید؛ صباحی, سعیده (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-12-21)
    این مقاله شامل سه بخش است. در بخش اول ضمن بیان مقدمه‌ای کوتاه به این بحث پرداخته‌ایم که در مثنوی معنوی و گیتا بهاشیه مباحث و مفاهیم بسیاری مطرح شده‌اند که یکی از آنها مقام تسلیم است. در این بخش نویسنده بر این باور است که ...

  • با مولوی در گذار از جلوه هزارنقش آفرینش 

    همتی, حجت االله (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-12-21)
    عرفان به ما می‌آموزد که هدف آدمی عبارت است از درک حقیقی عالم معنی. آفرینش جلوه‌ای است هزاررنگ و هزارنقش از نوری بی‌رنگ و درخشان؛ یعنی حضرت احدیت و خلقت چیزی جز رنگارنگی این بی‌رنگی ازلی نیست که «صور» را پدید آورده است و ...

  • امر به معروف و نهی از منکر از منظر عرفانی (با تکیه بر اسرارالتوحید) 

    مشیدی, جلیل؛ اصغری بایقوت, یوسف (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب, 2012-12-21)
    امر به معروف و نهی از منکر موجب سلامت تعاملات و رفتارهای اجتماعی و ضامن اجراى اصول و قوانین در جامعه اسلامی است. هر چند همه فرقه‌ها و مکاتب و زیرمجموعه‌های جامعه اسلامی به‌گونه‌ای به این اصل معتقدند، از نظر شروط اجرا و ...