اثر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی، باورهای فراشناختی، توجه و عملکرد تیراندازی در نظامیان
(ندگان)پدیدآور
فاتحی دهاقانی, فهیمهبادامی, رخساره
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: مشاغل پلیسی، نظامیگری، آتشنشانی و نجات غریق، بهدلیل شرایط محیطی و نوع مأموریت سازمانی و ساختار وظایف آن، منشأ استرس است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر آموزش گروهی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر استرس شغلی، باورهای فراشناختی، توجه و عملکرد تحت فشار تیراندازی در نظامیان شهرستان اصفهان بوده است. روش: پژوهش حاضر، تجربی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون است. جامعة آماری این پژوهش را 30 نفر از نظامیان شهرستان اصفهان تشکیل میدادند که بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی در هشت جلسۀ 90 دقیقهای آموزش گروهی مبتنی بر ACT شرکت کردند درحالیکه گروه کنترل، آموزشی ندیدند. شرکتکنندگان پیش و پس از مداخله به پرسشنامههای استرس شغلی اسیپو، پرسشنامة فراشناختی ولز و آزمون توجه ماریشوک پاسخ دادند. داده-ها نیز با استفاده از کوواریانس تحلیل شد. نتایج: یافتهها نشان داد که آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کنترل استرس شغلی، باورهای فراشناختی، توجه و سطح عملکرد تحت فشار نظامیان، مؤثر بوده است (P
کلید واژگان
پذیرش و تعهد (ACT)استرس شغلی
باورهای فراشناختی
توجه
تیراندازی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان)دانشگاه آزاد خوراسگان
شاپا
2588-51622645-517X



