اثربخشی آموزش توانمندسازی روانی- اجتماعی بر نگرش شناختی و عاطفی نوجوانان به مصرف موادمخدر(نیروی انتظامی بخش مبارزه با مواد مخ)
(ندگان)پدیدآور
رحمتی, ربابمحمد خانی, شهراممحسن پور, محمد رضامحسن پور, محمد رضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: مصرف مواد مخدر در نوجوانان یکی از مهمترین چالش های بهداشت روانی در سراسر دنیاست. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش آموزش توانمندسازی روانی اجتماعی بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف مواد مخدر انجام شد. روش: جامعة آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهرستان ملارد، در سال تحصیلی90- 1389 بودند. نمونه آماری 380 نفر بود که با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه مورد آموزش قرار گرفتند. نگرش دانش آموزان توسط ابزار "نگرش سنج دانشآموزان نسبت به مواد مخدر" مورد استفاده قرار گرفت و دادههای آماری با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. نتایج: نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش توانمند سازی روانی اجتماعی توانسته است نگرش دانش آموزان گروه آزمایش را به طور معناداری تحت تأثیر قرار دهد. از طرف دیگر میزان اثربخشی این آموزش بر دانش آموزان دختر و پسر متفاوت نبود. بحث: آموزش توانمند سازی روانی اجتماعی بر افزایش نگرش منفی دانش آموزان نسبت به مصرف موادمخدر موثر است. با توجه به اثربخشی عامل جنسیت در نگرش به مصرف مواد مخدر، لازم است در اجرای مداخلات به تفاوتهای اولیه دو جنس در نگرش به مواد توجه داشت.
کلید واژگان
توانمند سازی روانی اجتماعینگرش به مصرف مواد
پیشگیری از سوء مصرف مواد
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
دانشگاه جامع امام حسین(ع)Imam Hussein University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه فرهنگیاندانشگاه خوارزمی
دانشگاه پداگوژی تاجیکستان
دانشگاه پداگوژی تاجیکستان
شاپا
2588-51622645-517X



