بررسی رابطه بین فلسفه اخلاق فردی فروشندگان و فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق حاضر که توصیفی و از نوع همبستگی است، با هدف بررسی رابطه موجود بین فلسفه اخلاق فردی و فرایند تصمیم گیری اخلاقی فروشندگان انجام شده است و در پی پاس خگویی به دو سؤال اساسی است: اول، فلسفه اخلاقی فروشندگان جامعه این تحقیق چیست؟ و دوم، فلسفه اخلاقی فروشندگان، فرایند تصمیم گیری اخلاقی آنها را چگونه تحت تاثیر قرار م یدهد؟ جامعه آماری این تحقیق، که نظراتشان به وسیله پرسشنامه جم عآوری شده است، فروشندگانی هستند که در مرکز پژوهش های وزارت بازرگانی دوره آموزش فروش را گذراند هاند. تعداد کل جامعه قابل دستیابی 300 نفر بود. براساس جدول کرجی و مورگان تعداد 169 نمونه انتخاب شد. تعداد 142 پرسشنامه از طریق پست دریافت گردید. 6 عدد به علت نواقصی که داشتند قابل استفاده نبود. تعداد 137 پرسشنامه باقیمانده مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل توصیفی داد هها نشان می دهد که عمده پاسخ گویان در صنایع غذایی، خدمات مسافرتی، خدمات مهندسی و فروش اتومبیل به کار فروشندگی اشتغال دارند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بیش تر فروشندگان اصول اخلاقی ایده آل گرایی دارند. با این حال، اگرچه ایده آل گرایی بر قضاوت اخلاقی فروشندگان تأثیر مستقیم دارد، اما تأثیر اقتضاگرایی بر تمایل اخلاقی (که به مرحله عمل نزدیکتر است) بیش از اید هآل گرایی است.
کلید واژگان
صمیم گیری اخلاقیادراک اخلاقی
قضاوت اخلاقی
تمایل اخلاقی
فلسفه اخلاقی
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
شاپا
2251-80372476-5988
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
تعیین اثربخشی روانشناسی اخلاقی بر استدلال اخلاقی، قضاوت اخلاقی و هیجانات اخلاقی در بین دانشآموزان قلدر
سرابی اصل, تورج؛ آزمونده, معصومه؛ واحدی, شهرام؛ لیورجانی, شعله (دانشگاه علوم پزشکی مشهد, 2023-05-22)مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی روانشناسی اخلاقی بر استدلال اخلاقی، قضاوت اخلاقی و هیجانات اخلاقی در بین دانشآموزان قلدر دوره دوم متوسطه شهر تبریز انجام شد.روش کار: در پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیش آزمون، پس ...
-
تاثیر معیارهای رفتار اخلاقی (محیط اخلاقی، تعهد حرفهای، ارزشهای اخلاقی و ایدئولوژی اخلاقی) بر عملکرد حسابرسان
شایسته شجاعی, پرویز؛ شایسته شجاعی, پرویز؛ پورزمانی, زهرا؛ پورزمانی, زهرا؛ یعقوب نژاد, احمد؛ یعقوب نژاد, احمد (دانشگاه خوارزمی, 2021-02-01)چکیده این مطالعه به بررسی تاثیر معیارهای رفتار اخلاقی شامل محیط اخلاقی(محیط ابزاری، محیط دلخواه، محیط مستقل، محیط ضوابط، محیط کارایی محور و محیط قانون و مقررات)، تعهد حرفهای، ارزشهای اخلاقی و ایدئولوژی اخلاقی(ایدهآل ...
-
تعارض اخلاقی در تغافل از انحراف اخلاقی همسر در مواجهه با وظیفه تربیت اخلاقی فرزندان
فدایی, مهدی (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - شعبه اصفهان, 2013-11-22)نهاد خانواده مهمترین و بنیادیترین بستر برای تربیت اخلاقی و درونیسازی فضائل اخلاقی در فرزندان است. هم در آیات کریمه قرآن و هم در احادیث و روایات اهلبیت:سلسلهدستورات مؤثر و راهگشایی در حوزه تربیت فرزندان وجود دارد تا ...




