تبیین رابطه بین مدیریت زمان و اثربخشی مدیران در مدارس راهنمایی پسرانه منطقه بوستان و گلستان
(ندگان)پدیدآور
عراقیه, علیرضازهراکار, کیانوشاکبری, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه بین مدیریت زمان و اثربخشی مدیران مدارس راهنمایی منطقه بوستان و گلستان انجام شده است. جامعه آماری 640 نفر از معلمان مدارس راهنمایی و تعداد افراد نمونه 128 نفر که به شیوة نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و در تکمیل دو نوع پرسش نامه مدیریت زمان و اثربخشی مشارکت داشته اند. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آمار توصیفی و همچنین آزمون های رگرسیون تک متغیری و ضریب رگرسیون استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباط معناداری بین مدیریت زمان و مهارت انسانی وجود دارد و بنابراین مدیریت زمان می تواند زمینه ارتقاء مهارت انسانی را در مدیران فراهم نماید. همچنین ارتباط معناداری بین مدیریت زمان و مهارت های ادراکی مشاهده گردید که در تبیین آن می توان گفت مهارت مدیریت زمان می تواند مدیر را قادر سازد که مسایل و مشکلات را به موقع تشخیص داده و به طریقی تصمیم گیری کند که موجبات اثربخشی سازمان را فراهم نماید. بین مهارت مدیریت زمان و مهارت فنی نیز رابطه معناداری مشاهده شد که در تبیین آن می توان گفت مهارت مدیریت زمان در اثربخشی وظایفی نظیر برنامه ریزی آموزشی، راهنمایی آموزشی و فنون اداری و مالی مدیران مؤثر می باشد. نتیجه نهایی این تحقیق بیانگر آن است که مهارت مدیریت زمان قدرت پیش بینی خرده مقیاس های اثربخشی مدیران را دارد.
کلید واژگان
کلیدواژه ها: مدیریت زماناثربخشی
مدارس راهنمایی
منطقه بوستان
منطقه گلستان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
عضوهیت علمیعضوهیات علمی



