بررسی رابطه وجدان کاری با مؤلفه های تعهد سازمانی دبیران مدرسه های متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
خسروی, حمیدعسکریان, مصطفینوه ابراهیم, عبدالرحیم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه وجدان کاری با مؤلفههای تعهد سازمانی دبیران مدرسه های متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 است. پژوهش از نوع توصیفی و از روش همبستگی سود جسته است. جامعه آماری همه دبیران مدرسههای متوسطه پسرانه دولتی شهر تهران است که نمونه آماری برحسب جدول کرجسی و مورگان 384 نفر تعیین و سپس براساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای نسبتی به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش؛ پرسشنامه استاندارد شدة وجدان کاری کاستا و مک شامل 47 گویه و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر شامل 24 گویه بود که پایایی این دو پرسشنامه به ترتیب 89% و 85% به دست آمد. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و برای تحلیل از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شده است. نتایج محاسبات نشان داد که بین وجدان کاری و تعهد سازمانی دبیران در سطح اطمینان 99% (میزان خطا برابر با 001.) با شدت همبستگی 0.429 ارتباط معناداری وجود دارد و این شدت همبستگی متوسط و از نوع مثبت است؛ وجدان کاری با دو متغیر تعهد عاطفی و تعهد هنجاری در ارتباط معنادار بودند اما وجدان کاری با متغیر تعهد مستمر دارای ارتباط معناداری نبود و در ارتباط بین مناطق مورد بررسی از نظر "وجدان کاری" هیچگونه تفاوت معناداری وجود نداشت.
کلید واژگان
وجدان کاریتعهد
تعهد سازمانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-03-211396-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمی تهراناستاد دانشگاه
عضو هیئت علمی مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی تهران و مدیر کل دفتر برنامه ریزی وزارت علوم



