بررسی تأثیر سبک رفتار رهبری معلم بر خلاقیت دانش آموزان ابتدایی شهرستان کازرون
(ندگان)پدیدآور
جان مشایخ, پریبرزیده, ام البنین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر سبک رفتار رهبری معلم بر خلاقیت دانش آموزان دبستانی (کلاس چهارم و پنجم) شهرستان کازرون انجام شده است. در این تحقیق که به روش همبستگی می باشد،  تعداد 40 معلم و 120 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از مدارس شهرستان کازرون انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه سبک رفتار رهبری الوانی و پرسشنامه خلاقیت عابدی استفاده شد که هر دو پرسشنامه دارای روایی صوری  قابل قبول بودند و ضریب آلفای آنها به ترتیب 79/ 0 و 83/ 0 بود، که قابل قبول و معنی دار می باشد. یافته های تحقیق نیز نشان می داد که:
1- (5/37 % ) درصد معلمان دارای سبک رفتار رهبری وظیفه  مدار ، (20%) درصد دارای  سبک رفتار رهبری رابطه مدار، (5/42% ) درصد هم سبکی تلفیقی داشتند. 
2- دانش آموزان معلمان دارای سبک تلفیقی نسبت به دانش آموزان معلمان با سبک رفتار رهبری وظیفه مدار یا رابطه مدار، خلاقیت بالاتری دارند (01/>P ،19/5 =   F). 
3- جنسیت معلم به تنهایی با خلاقیت  دانش آموزان رابطه ای ندارد. (006/=   F93/>P). اما تعامل جنسیت با سبک رهبری تأثیری معنی دار بر خلاقیت دانش آموزان دارد (23/3=   F05/>P). 
4-  بین دختران و پسران از نظر میزان خلاقیت تفاوت معن یداری وجود دارد (03/>P ،15/2=   t).
کلید واژگان
خلاقیتسبک رفتار رهبری
رفتار معلم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرونعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون



