شاخص های مالی تأثیرگذار و قابل آموزش برای مدیران در ارزیابی عملکرد بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشکی ایران
(ندگان)پدیدآور
میرزائی, اباسططیبی, سید جمال الدیننصیری پور, امیراشکانریاحی, لیلا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نظام سلامت امروزه یکی از بزرگترین بخش های اقتصاد جهان را تشکیل می دهد .لذا آموزش مدیران و سیاستگذاران بخش بهداشت و درمان بایستی با بهره گیری از شاخص های ارزیابی مالی و کسب آگاهی از طریق آموزش شاخصها و شناخت کافی از عملکرد بیمارستان ها را پیدا کنند. هدف از انجام این پژوهش تعیین شاخص های مالی تاثیر گذار و قابل آموزش در ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشگاههای علوم پزشکی ایران برای مدیران به منظور فراهم نمودن زمینهای برای استقرار نظام آموزشی سیستماتیک برای ارزیابی عملکرد مالی بیمارستانها است. پژوهش حاضر بصورت ترکیبی از دو روش تحلیل مرور نظام مند و تحلیل سلسله مراتبی بود که پس از استخراج شاخص های ارزیابی عملکرد بیمارستان ها، با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP) الگوی پیشنهادی تایید گردید و گروه صاحبنظران را 162 نفراز صاحبنظران دانشگاهی تشکیل دادند. شاخص ها در 9 گروه شامل شاخص های قابل آموزش برای مدیران،، نقدینگی، ساختار سرمایه، نسبت آنی (تست اسید)، درآمد، هزینه، بهره برداری، نسبت های کارایی مدیریت و سایر نسبتهای مالی تعیین شده که میتواند مورد استفاده در دوره های آموزشی برای مدیران قرار گیرد و زیر معیار هر یک از آنها نیز الویت بندی و وزن دهی شدند. از شاخص های فوق ، بالاترین اولویت مربوط به شاخص سودآوری که از نظر مدیران رتبه آول برای آموزش را دارد ، با امتیاز 246/0 و کمترین اولویت مربوط به عامل شاخص های اقتضایی بود که امتیاز 010/0 را کسب نمود. شاخص های سودآوری، نقدینگی و ساختار سرمایه دارای بالاترین وزن در نیاز های آموزش مدیران بودند. شاخص های ارزیابی عملکرد مالی می تواند وضعیت مالی بیمارستان ها را تعیین نموده و نقاط قوت و ضعف بیمارستان ها را برای تصمیم گیری های راهبردی شناسایی و در نهایت مبنای مقایسه بین بیمارستان های مختلف باشد.
کلید واژگان
آموزش ارزیابی بیمارستانعملکرد مدیران بیمارستان ها
ارزیابی مالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمیعضو هیات علمی
عضو هیات علمی



