بهینهسازی مدت انتظار مسافران در پایانه مسافربری دریایی بندر خرمشهر با استفاده از تئوری صف مبتنی بر دستگاههای دینامیکی
(ندگان)پدیدآور
براهی, مریمکوهبر, محمدامینزارع دوست, مصطفیزارعی, وحیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این تحقیق مدلسازی زمان انتظار مشتریان در پایانه مسافربری دریایی بندر خرمشهر با استفاده از مفاهیم تئوری صفمبتنی بر دستگاههای دینامیکی میباشد. با توجه به وجود عامل انسانی ارائهدهنده خدمت، از یک الگوی پویا در ارائه روابط بین اجزای یک سیستم صف استفادهشده است. ابتدا مدل مفهومی و سیستمی تحقیق با استفاده از مطالعات قبلی و پیشینة تحقیق در زمینه تئوری صف استخراج گردید. سپس مدل جریان، طراحی و توسط نرمافزار ونسیم (Vensim) شبیهسازی شد. نتایج شبیهسازیها نشان داد تغییر در تعداد خدمتدهندگان فقط مقدار اولیة زمان انتظار را تغییر میدهد و تأثیری بر زمان رسیدن به تعادل منحنیهای زمان انتظار ندارد. اما تغییر در حداقل زمان تأخیر برخلاف تغییر در پارامتر اول، در مقادیر تعادل تأثیر میگذارد و هر چه زمان حداقل تأخیر افزایش یابد، منحنیهای زمان انتظار در مقادیر بالاتری به تعادل میرسند.
کلید واژگان
بهینهسازیمدت انتظار
پایانة مسافربری دریایی
تئوری صف
سیستمهای دینامیکی
شبیهسازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
سازمان بنادرو دریانوردیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد دریانوردی، گرایش حملونقل دریایی، دانشکده پردیس خودگردان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهراستادیار دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
دانشجوی دکترای دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
مربی دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر




