بررسی تولید و بازاررسانی پسته استان کرمان (مطالعه موردی: شهرستان رفسنجان)
(ندگان)پدیدآور
شفیعى, لادنچیذرى, امیر حسینپورجوپارى, زهرانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
استان کرمان طی سال های 80-1361، حدود 92 درصد از کل پسته کشور و شهرستان رفسنجان نیز حدود 60 درصد پسته این استان را تولید کرده است. در این تحقیق، بازار جهانی پسته ایران در سال های 82-1360 و وضعیت بازاریابی آن در داخل ایران و خدمات بازاریابی، حاشیه بازاریابی، کانال های فروش و کارایی بازاریابی مطالعه شده است. نتایج مطالعه نشان داد سهم ایران از بازار جهانی پسته از نظر مقدار در سال 1339 حدود 65 درصد بود که در سال 1375 به 55 درصد کاهش یافته است. درضمن، از نظر ارزش نیز در همین فاصله زمانی أز حدود 60 به 54 درصد کاهش یافته است. پسته ایران باتوجه به کیفیت خاص خود مشتریان ویژه ای در دنیا دارد که با برنامه ریزی و بازاریابی دقیق می توان نسبت به حفظ و گسترش سهم بازار اقدام نمود ولی وضعیت خدمات بازاریابی در داخل ایران ضعیف است. همچنین بسته بندی کالا مناسب نبوده و ضایعات به دلیل کافی نبودن امکانات حمل و نقل و انبارداری زیاد است. عدم استفاد. از روشهای صحیح آبیاری و کمبود نیروی انسانی متخصص دوره برداشت را طولانی می نماید و سبب افزایش خطر افلاتوکسین می شود.
کلید واژگان
بازاریابیپسته
حاشیه بازرایابی
خدمات بازاریابی
کارایی بازاریابی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2004-03-201383-01-01
ناشر
دانشگاه تهرانسازمان پدید آورنده
مربی پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان، کرماناستادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
کارشناس علوم اجتماعی، مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان




