اندازهگیری درجه رقابتپذیری بینالمللی صادرات بین شرکای تجاری منتخب ایران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رقابتپذیری بینالمللی ویژگی است که باتوجه به آن یک بنگاه به دلیل برخورداری از کارایی (حداقل هزینه تولید) و فناوری  پیشرفته، قادر به رقابت با سایر بنگاههای بینالمللی است. رقابتپذیری بینالمللی دربرگیرندة عوامل بسیاری است که بر عملکرد اقتصاد کلان کشور تأثیرگذاراست. معیارهای رقابتپذیری بینالمللی توسط بسیاری از کارشناسان؛ بویژه به عنوان وسیلهای برای تحلیل و پیشبینی خطمشیها و روند تجارت بینالملل توسعه یافته است. در حقیقت همه عواملی که کارایی تجارت یک کشور را در بر میگیرند باید در معرفی چنین معیارهایی به حساب آیند. اما برخی از عوامل مربوطه (مانند خدمات پس از فروش) کیفی هستند؛ بنابراین در بیشتر مطالعات بر عوامل کمّی مانند قیمت یا هزینهها متمرکز میشوند.
هدف این مطالعه اندازهگیری درجه رقابتپذیری صادرات شرکای تجاری منتخب ایران در فاصله سالهای 82-1374 است.
کلید واژگان
شاخصهای رقابتپذیریتجارت خارجی
ایران
شرکای تجاری
رقابتپذیری بینالمللی صادرات
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2008-06-211387-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University
شاپا
1735-210X2476-6453




