شناسایی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری خارجی
(ندگان)پدیدآور
مروت, حبیبسالم, علی اصغرخادم نعمت اللهی, محبوبهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
صنعت گردشگری یکی از پربازدهترین صنایع در کشورهای مختلف بوده و نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا میکند. بنابراین، شناسایی ویژگیهای موثر مقاصد گردشگری در جذب گردشگر اهمیت فراوانی در رشد و توسعه این صنعت در کشورها ایفا میکند. در این تحقیق با استفاده از اطلاعات مربوط به 147 کشور جهان طی سالهای 2007- 2015 و با استفاده از روش دادههای تابلویی ویژگیهای موثر مقاصد گردشگری در جذب گردشگران خارجی شناسایی و معنیداری آنها از نظر آماری بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان دادند که از سه شاخص کلی مربوط به ویژگیهای مقاصد گردشگری، یعنی زیرساختهای گردشگری و فضای کسب و کار، قوانین و مقررات مربوط به گردشگری و منابع انسانی، طبیعی و فرهنگی، شاخص زیرساختهای گردشگری و فضای کسبوکار مانند زیرساختهای حملونقل ریلی، هوایی و زمینی و همچنین رقابتپذیری قیمتی اثر معنیداری در جذب گردشگر خارجی دارند. در بین 13 شاخص جزیی سه شاخص ایمنی و امنیت، شاخص منابع فرهنگی و طبیعی، و شاخص رقابتپذیری قیمتی در صنعت گردشگری و مسافرت اثر معنیداری در جذب گردشگران خارجی دارند.
کلید واژگان
گردشگری خارجیداده های تابلویی
جاذبه های گردشگری
شماره نشریه
69تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba'i University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائیاستادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
1735-210X2476-6453




