نقش نظارت والدینی و خودکارآمدی در همنشینی با همسالان بزهکار و رفتارهای پرخطر دانش آموزان دبیرستانی
(ندگان)پدیدآور
اصغری, فرهادصادقی, عباسقاسمی جوبنه, رضادرگاهی, شهریار
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تبیین اعمال خلاف قانون، نگاه صرفاً حقوقی کافی نیست بلکه میبایست از ابعاد دیگر همچون خانواده و مسائل روانشناختی مورد بررسی قرار گیرد. هدف این پژوهش، بررسی نقش نظارت والدینی و خودکارآمدی در همنشینی با همسالان بزهکار و رفتارهای پرخطر در دانشآموزان دبیرستانی بود. روش تحقیق همبستگی است. 198 دانش آموز دبیرستانی شهر پارس آباد  در سال تحصیلی 93- 1392به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای نظارت والدینی، خودکارآمدی عمومی، همنشینی با همسالان بزهکار و مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین نظارت والدینی و خودکارآمدی با همنشیتی با همسالان بزهکار و رفتارهای پرخطر رابطه منفی معنادار وجود دارد (0۱/۰> P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که نظارت والدینی و خودکارآمدی میتوانند 21 درصد از واریانس همنشینی با همسالان بزهکار و 34 درصد از واریانس رفتارهای پرخطر را پیشبینی نمایند. نتایج تحقیق حاضر دلالت بر اهمیت متغیرهای خانوادگی و روانشناختی در کاهش همنشینی با همسالان بزهکار و رفتارهای پر خطر دارد
کلید واژگان
رفتارهای پرخطرهمنشینی با همسالان بزهکار
نظارت والدینی
خودکارآمدی
دانشآموز
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه گیلاندانشگاه گیلان
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مشاوره دانشگاه گیلاندانشیار گروه مشاوره دانشگاه گیلان
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه خوارزمی



