دوره 6, شماره 2

 

ارسال های اخیر

  • حذف گروه فعلی در زبان فارسی: مسئله همانندی و تجویز 

    کریمی, یادگار؛ آزموده, حسن (دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2015-09-23)
    این مقاله به تحلیل جملاتی می­پردازد که در زبان فارسی حاوی گزاره مفقود هستند. از بین داده‌های ارائه شده، این بررسی تنها به داده‌هایی نظر دارد که در آن‌ها گزاره محذوف معادل سازه نحوی گروه فعلی (vP) ‌است. در این تحلیل، دو ...

  • بررسی چند نقشی بودن همزمانی نقش‌نمای گفتمانیِ «حالا» از منظر (بین)ذهنی شدگی 

    نورا, اعظم (دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2015-09-23)
    این مطالعه با اتخاذ رویکرد گفتمانی-کاربردشناختی، چند نقشی بودن همزمانی نقش‌نمای گفتمانی «حالا» را در زبان فارسی عامیانه، از منظر (بین) ذهنی شدگی، بررسی می‌کند. بررسی پیکرۀ همزمانی مورد بررسی نشان می‌دهد که مطابق ...

  • جایگاه گروه صفتی زبان فارسی در دستور نقش و ارجاع 

    پیمان, شهرام؛ رضایی, والی؛ عموزاده, محمد (دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2015-09-23)
    مقالة حاضر به هدف بررسی شیوة تحلیل گروه صفتی زبان فارسی در دستور نقش و ارجاع و ارزیابی محاسن و معایب آن تدوین گردیده است. در این نظریه، گروه مستقلی تحت عنوان گروه صفتی وجود ندارد، بنابراین صفات در نقش اسنادی به صورت محمول ...

  • معنی‌شناسی عبارات اشاری: معرفی انگاره‌ای شناختی-گفتمانی 

    علائی, بهلول (دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2015-09-23)
    عبارات اشاری جزو دسته‌ای از عبارات زبان هستند که به نظر می‌رسد برای درک مصداقشان باید به بافت برون زبانی مراجعه کرد. این عبارات، علاوه بر کاربرد ارجاعی، از کاربرد مرجعداری و حتی کاربرد آزاد نیز برخوردارند. در این مقاله بر ...

  • پیش‌آوری فعل نسبت به موضوع‌های آن در جملات خارج از بافت فارسی 

    درزی, علی درزی؛ بروجردی, حکمت بروجردی (دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2015-09-23)
    این پژوهش در چارچوب نظریه فاز و دامنه بیان چندگانه برنامه کمینه‌گرا و مبتنی بر اصل «حفظ ترتیب» سازه‌های جمله فاکس و پزتسکی (2005) و نیز با استناد به قاعده تکیه ساختاری (کهنمویی­پور 2004) اشکال متنوع توالی فعل و موضوع­های ...

  • رده‌شناسی برهم‌نهشت و جهت فعل در کردی گورانی 

    بامشادی, پارسا؛ میردهقان, مهین‌ناز میردهقان (دانشگاه تهرانUniversity Tehran, 2015-09-23)
    تعریف مقولۀ جهت و توصیف رده­شناختی آن از دو راه امکان­پذیر است: یکی در سطح موضوع­های معنایی فعل (نقش­های معنایی) و دیگری در سطح روابط دستوری (نقش­های نحوی). مهم­ترین مفهوم نظری که به کمک این دو سطحِ بازنمایی تعیین می­شود ...