مطالعۀ تطبیقی راههای حقوقی حمایت از ارزش تبلیغاتی نشان های هویتی اشخاص مشهور در ایالات متحدۀ امریکا و ایران
(ندگان)پدیدآور
بنسبردی, معصومهقبولی درافشان, سید محمد مهدیمحسنی, سعیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
نشانهای هویتی، نظیر نام و صدا و تصویر، زمینة بهرهبرداری اقتصادی از آنها را، بهویژه برای افراد مشهور، فراهم ساخته و به تبع این پرسش را موجب شده است که برای حمایت از نشانهای هویتی پیشگفته چه راهکارهایی وجود دارد. در این جستار، با روش توصیفی و تحلیلی و تطبیقی، به بررسی این موضوع در حقوق ایالات متحدة امریکا و ایران پرداخته شد. نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که بر اساس تجارب نظام حقوقی ایالات متحدة امریکا راههای مسئولیتهای قراردادی و غیر قراردادی و حقوق مالکیت فکری تأمینکنندة حمایت کامل از چنین حقی نیست. بنابراین، بالغ بر نیمی از ایالات متحدة امریکا حق مستقلی تحت عنوان «حق شهرت» را از طریق قانون یا کامنلا یا به کمک هر دو شیوه به رسمیت شناختهاند. در ایران قانونی که بهصراحت این حق را بشناسد وجود ندارد و فقط میتوان به راهکارهای سنتی متوسل شد. با وجود این، شایسته است در حقوق ایران نیز مقررات حمایتی متناسبی در این زمینه وضع شود.
کلید واژگان
ارزش تبلیغاتیحق شهرت
حقوق مالکیت فکری
مسئولیت غیر قراردادی
مسئولیت قراردادی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-09-231398-07-01
ناشر
پردیس فارابی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, College of Farabi
سازمان پدید آورنده
کارشناسارشد حقوق خصوصی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایراندانشیار گروه حقوق، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار گروه حقوق، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
شاپا
2008-840X2423-6209




