نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخنیفر, حسینfa_IR
dc.contributor.authorعسکری متین, سجادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:58:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:58:10Z
dc.date.available1399-07-09T02:58:10Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:58:10Z
dc.date.issued2016-09-22en_US
dc.date.issued1395-07-01fa_IR
dc.date.submitted2015-01-30en_US
dc.date.submitted1393-11-10fa_IR
dc.identifier.citationخنیفر, حسین, عسکری متین, سجاد. (1395). تحلیل گفتمان سازمانی؛ بررسی رهگفت های ارتباطی در محیط کار (مورد مطالعه: دانشگاه تهران). مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی", 14(3), 759-784. doi: 10.22059/jomc.2016.58893fa_IR
dc.identifier.issn2423-6942
dc.identifier.issn2423-6934
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22059/jomc.2016.58893
dc.identifier.urihttps://jomc.ut.ac.ir/article_58893.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/230866
dc.description.abstractتحلیل گفتمان سازمانی رویکردی کیفی و نوین در واکاوی طبیعت گفتمان در سازمان به شمار می­آید. این پژوهش از دیدگاه روش­شناختی، در بستری پساساختاری بر آن است تا به بررسی پدیده­ای برجسته در گفتمان سازمانی؛ «رهگفت­های ارتباطی» بپردازد. از این رو، به مدت هشت روز گفت­وگوی سه نفر در محیط کاری (دفتر آموزش دانشکده) ضبط، پیاده­سازی و به متن (پیکره) تبدیل گردید، تا بتوان در بررسی کاربرد رهگفت­های ارتباطی این محیط کاری از آن بهره جست. بر اساس تحلیل پیکره و یافته­های پژوهش رهگفت­های ارتباطی در پنج دسته از یکدیگر باز شناخته شدند؛ روایات عمومی، روایات سازمانی، تعارفات، گفتارهای میانه و گفتارهای ارتباطی- اجرایی. همچنین، برآیند به عمل آمده نشان می­دهد که برآورد و ارزیابی فعالیت سازمانی، ایراد رفع مسئولیت، انتقاد از روند انجام فعالیت، اظهار ناخشنودی از شرایط کاری و ابراز هویت سازمانی، در کنار رهگفت­های اجرایی از جمله کارکردهای رهگفت­های ارتباطی است. بر اساس برآیندهای پیش­گفته، پیشنهاد می­شود که به نقش روش­شناختی و معرفت­شناختی «تحلیل­گفتمان سازمانی» در بررسی طبیعت گفتمان سازمان توجه بیشتری شود؛ زیرا بکارگیری این روش کیفی، موضوعی محوری در درک و برداشت درست از پدیده­­های پیچیده سازمانی و امری مهم در واکاوی فرهنگ سازمانی به شمار می­رود. افزون بر این، از این روش نوین می­توان برای افزایش آشنایی پژوهش­گران با گفتمان سازمانی و همچنین در امر آموزش منابع انسانی و گسترش سرمایه اجتماعی نیز بهره جست.   <strong> </strong>fa_IR
dc.format.extent803
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherپردیس فارابی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.publisherCollege of Farabi, University of Tehranen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی"fa_IR
dc.relation.ispartofOrganizational Culture Managementen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22059/jomc.2016.58893
dc.subjectتحلیل­ گفتمان سازمانیfa_IR
dc.subjectرهگفت ارتباطیfa_IR
dc.subjectرهگفت اجراییfa_IR
dc.subjectفرهنگ سازمانیfa_IR
dc.subjectپیکرهfa_IR
dc.titleتحلیل گفتمان سازمانی؛ بررسی رهگفت های ارتباطی در محیط کار (مورد مطالعه: دانشگاه تهران)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue3
dc.citation.spage759
dc.citation.epage784


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد