نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسخنور, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorماهروزاده, طیبهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:52:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:52:30Z
dc.date.available1399-07-09T02:52:30Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:52:30Z
dc.date.issued2010-09-23en_US
dc.date.issued1389-07-01fa_IR
dc.date.submitted2012-09-23en_US
dc.date.submitted1391-07-02fa_IR
dc.identifier.citationسخنور, ناهید, ماهروزاده, طیبه. (1389). ذهنیّت فلسفی و نگرش به روش‌های تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی). اندیشه های نوین تربیتی, 6(3), 67-94. doi: 10.22051/jontoe.2010.212fa_IR
dc.identifier.issn1735-448X
dc.identifier.issn2476-7654
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2010.212
dc.identifier.urihttps://jontoe.alzahra.ac.ir/article_212.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228928
dc.description.abstractامروزه نظام‌های آموزشی هــمّ خود را عمدتاً به انتقال معلومات و مهارت‌ها معطوف داشته اند و حال آنکه نخستین رسالت نظام‌های آموزشی، آموزش " چگونه فکر کردن " است . از آنجا که پرورش قوه تفکر، منوط به قدرت اندیشه و ذهنیّت فلسفی معلمان و نیز شیوه تدریس آنها است، پژوهش حاضر درصدد است تا نخست ذهنیّت فلسفی معلمان را بسنجد سپس ارتباط هر یک از ابعــاد سه گانه ذهنیّت فلسفی معلمــــان (تعمّق، جامعیّت و انعطاف پذیری) را با نگرش آنها نسبت به روش‌های تدریس فعال بررسی کند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری کلیه دبیران ریاضی مدارس راهنمایی دخترانه شهر اصفهان (216 نفر) بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 88 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه پیش ساخته ذهنیّت فلسفی و نیز پرسشنامه محقق ساخته نگرش سنجش روش‌های تدریس فعال است. روایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ محاسبه شد. این ضریب برای پرسشنامه ذهنیّت فلسفی 84% و برای پرسشنامه نگرش به روش‌های تدریس فعال 77% به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح توصیفی بااستفاده از مشخصه‌های آمار توصیفی ودر سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی، آزمون تی تک متغیره و رگرسیون چندگانه استفاده شد. بر طبق نتایج بین ذهنیّت فلسفی و نگرش به روش‌های تدریس رابطه معنادار در سطح 01/0وجوددارد. بین ابعاد ذهنیّت فلسفی، بعد جامعیّت بامیانگین 136/4 سطح بالاتری را نسبت به دو بعد تعمّق و انعطاف پذیری در میان معلمان به خود اختصاص داد. همچنین بین هریک از ابعاد جامعیّت، تعمّق و انعطاف‌پذیری ذهنیّت فلسفی و نگرش به روش‌های تدریس فعال رابطه معنادار وجود دارد، اما رابطه بین بعد انعطاف پذیری و نگرش به روش‌های حل مسئله، اکتشافی وپروژه درمرتبه اول، قراردارد.fa_IR
dc.format.extent214
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه های نوین تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of New Thoughts on Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2010.212
dc.subjectذهنیّت فلسفیfa_IR
dc.subjectتعمّقfa_IR
dc.subjectجامعیّتfa_IR
dc.subjectانعطاف پذیریfa_IR
dc.subjectتدریس فعالfa_IR
dc.titleذهنیّت فلسفی و نگرش به روش‌های تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage67
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد