نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعبداللهی ارفع, محمدfa_IR
dc.contributor.authorشعبانی ورکی, بختیارfa_IR
dc.contributor.authorجاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorمسعودی, جهانگیرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:52:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:52:02Z
dc.date.available1399-07-09T02:52:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:52:02Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-06en_US
dc.date.submitted1395-09-16fa_IR
dc.identifier.citationعبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. (1396). «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک‌گیل‌کرست). اندیشه های نوین تربیتی, 13(4), 7-37. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576fa_IR
dc.identifier.issn1735-448X
dc.identifier.issn2476-7654
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.12981.1576
dc.identifier.urihttps://jontoe.alzahra.ac.ir/article_3101.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228765
dc.description.abstractاصلاحات در یک نظام آموزشی عموماً با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهد بود؛ برای رفع آن مشکلات لازم است منتقدان به یاری دست‌اندکاران آن جریان اصلاحی آمده و با نگاه نقادانه راه را برای مجریان هموار نمایند. جریان موسوم به طرح هوشمندسازی مدارس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مشکلاتی در اجرا از جمله تعارض با اهداف سند تحول آموزش و پرورش درگیر است و هدف این پژوهش واکاوی این تعارضات با الهام از روش انتقادی هابرماس و با تکیه بر واقعیت های مستخرج از مصاحبه با مسؤولان و مجریان این طرح می‌باشد. در این پژوهش تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه می‌توان با الهام از دیدگاه‌ هابرماس در رابطه با فناوری، زمینه های بروز این تعارض ها را تحلیل کرد، راهی برای غلبه بر آن‌ها یافت و از تبدیل شدن فناوری به عاملی مسلط برای تعیین هذف های آموزش و پرورش جلوگیری کرد. برای دستیابی به این هدف از مصاحبه ساخت نایافته به منظور شناسایی وضع موجود و از تحلیل اسنادی و استنتاجی برای بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران و دیدگاه های هابرماس در باره فناوری استفاده شده است. یافته‌های حاصل از این پژوهش حکایت از آن دارد که تعارضاتی در طرح هوشمندسازی مدارس، در سه حوزه‌ی کارایی نظام آموزشی،عدالت و تربیت عمومی وجود دارد. با استناج از مواضع هابرماس ضمن تصریح خاستگاه این تعارضات و تبیین ماهیت سلطه گر فناوری راهبرد رهایی از این سلطه استفاده از رویکرد مک‌گیل کرست در ساختار مدارس هوشمند پیشنهاد شده است.fa_IR
dc.format.extent405
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofاندیشه های نوین تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofThe Journal of New Thoughts on Educationen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.12981.1576
dc.subjectهوشمندسازی مدارسfa_IR
dc.subjectفناوری آموزشیfa_IR
dc.subjectسند تحوّل بنیادین آموزش و پرورشfa_IR
dc.subjectنظریة انتقادی هابرماسfa_IR
dc.title«مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مک‌گیل‌کرست)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشگاه فردوسی مشهد خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایرانfa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage37


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد