| dc.contributor.author | عبداللهی ارفع, محمد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | شعبانی ورکی, بختیار | fa_IR | 
| dc.contributor.author | جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره | fa_IR | 
| dc.contributor.author | مسعودی, جهانگیر | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:52:02Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:52:02Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T02:52:02Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T02:52:02Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-12-06 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-09-16 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | عبداللهی ارفع, محمد, شعبانی ورکی, بختیار, جاویدی کلاته جعفرآبادی, طاهره, مسعودی, جهانگیر. (1396). «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست). اندیشه های نوین تربیتی, 13(4), 7-37. doi: 10.22051/jontoe.2018.12981.1576 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 1735-448X |  | 
| dc.identifier.issn | 2476-7654 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.12981.1576 |  | 
| dc.identifier.uri | https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_3101.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228765 |  | 
| dc.description.abstract | اصلاحات در یک نظام آموزشی عموماً با چالشها و مشکلات مختلفی روبهرو خواهد بود؛ برای رفع آن مشکلات لازم است منتقدان به یاری دستاندکاران آن جریان اصلاحی آمده و با نگاه نقادانه راه را برای مجریان هموار نمایند. جریان موسوم به طرح هوشمندسازی مدارس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با مشکلاتی در اجرا از جمله تعارض با اهداف سند تحول آموزش و پرورش درگیر است و هدف این پژوهش واکاوی این تعارضات با الهام از روش انتقادی هابرماس و با تکیه بر واقعیت های مستخرج از مصاحبه با مسؤولان و مجریان این طرح میباشد. در این پژوهش تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه میتوان با الهام از دیدگاه هابرماس در رابطه با فناوری، زمینه های بروز این تعارض ها را تحلیل کرد، راهی برای غلبه بر آنها یافت و از تبدیل شدن فناوری به عاملی مسلط برای تعیین هذف های آموزش و پرورش جلوگیری کرد. برای دستیابی به این هدف از مصاحبه ساخت نایافته به منظور شناسایی وضع موجود و از تحلیل اسنادی و استنتاجی برای بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران و دیدگاه های هابرماس در باره فناوری استفاده شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش حکایت از آن دارد که تعارضاتی در طرح هوشمندسازی مدارس، در سه حوزهی کارایی نظام آموزشی،عدالت و تربیت عمومی وجود دارد. با استناج از مواضع هابرماس ضمن تصریح خاستگاه این تعارضات و تبیین ماهیت سلطه گر فناوری راهبرد رهایی از این سلطه استفاده از رویکرد مکگیل کرست در ساختار مدارس هوشمند پیشنهاد شده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 405 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR | 
| dc.publisher | Alzahra University | en_US | 
| dc.relation.ispartof | اندیشه های نوین تربیتی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | The Journal of New Thoughts on Education | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2018.12981.1576 |  | 
| dc.subject | هوشمندسازی مدارس | fa_IR | 
| dc.subject | فناوری آموزشی | fa_IR | 
| dc.subject | سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش | fa_IR | 
| dc.subject | نظریة انتقادی هابرماس | fa_IR | 
| dc.title | «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمند سازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چهارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست) | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت. دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه فردوسی مشهد خراسان رضوی، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، خراسان رضوی، ایران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 13 |  | 
| dc.citation.issue | 4 |  | 
| dc.citation.spage | 7 |  | 
| dc.citation.epage | 37 |  |