| dc.contributor.author | شریف, سیدمصطفی | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفری, سیدابراهیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | حجتی, صدیقه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:51:45Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:51:45Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:51:45Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:51:45Z | |
| dc.date.issued | 2006-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1385-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-01-26 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-11-07 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | شریف, سیدمصطفی, جعفری, سیدابراهیم, حجتی, صدیقه. (1385). بررسی رابطه اثربخشی مدیران با عامل های سه گانه موقعیت در الگوی رهبری فیدلر. اندیشه های نوین تربیتی, 2(1), 7-26. doi: 10.22051/jontoe.2006.282 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-448X | |
| dc.identifier.issn | 2476-7654 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2006.282 | |
| dc.identifier.uri | https://jontoe.alzahra.ac.ir/article_282.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/228673 | |
| dc.description.abstract | امروزه، مدیریت اثربخش یکی از شناسه های توسعه یافتگی در نظام جهانی به شمار می رود. مدیریت کارآمد و توان مند قادر است با به کارگیری پتانسیل ها و امکانات بالقوه و مستعد سازمان، بستری در خور برای توسعه پایدار و همه جانبه پدید آورد. در این پژوهش، رابطه قدرت مقام، ساختار وظیفه، و روابط رهبر- عضو، با اثربخشی مدیران دبیرستان ها و هنرستان های شهرستان نجف آباد بررسی شده است. این پژوهش توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری آن 870 دبیر و 60 مدیر دبیرستان ها و هنرستان های شهرستان نجف آباد است. روش نمونه گیری پژوهش طبقه ای متناسب با حجم بوده که بر پایه برآورد حجم نمونه، 180 دبیر و 20 مدیر به صورت تصادفی گزیده شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش، پرسش نامه پژوهش گر ساخته موقعیت رهبری، پرسش نامه پژوهش گر ساخته اثربخشی مدیران، و پرسش نامه استاندارد LPC است. روایی پرسش نامه ها با ضریب آلفای کرون باخ، برای پرسش نامه موقعیت رهبری 0.89، برای پرسش نامه اثربخشی مدیران 0.97، و برای پرسش نامه 0.96 LPC برآورد شد. یافته های پژوهش نشان داد قدرت مقام، ساختار وظیفه، و روابط رهبر- عضو همبستگی معناداری با اثربخشی مدیران دارد. برآورد ضریب تعیین نشان داد 52 درصد از واریانس قدرت مقام، 48 درصد از واریانس ساختار وظیفه، و 63 درصد از واریانس روابط رهبر- عضو با اثربخشی مدیران مشترک است. رگرسیون چند متغیره، همبستگی روابط رهبر- عضو و ساختار وظیفه را با اثربخشی مدیران معنادار نشان داد. براساس ضریب تعیین، 63 درصد واریانس اثربخشی را روابط رهبر- عضو تبیین می کند که با ورود ساختار وظیفه، واریانس تبیین شده به 77 درصد افزایش می یابد. ضریب همبستگی نمره های LPC با اثربخشی مدیران r=646 و در سطح اطمینان P£0.01 معنادار است؛ یعنی با افزایش LPC، میزان اثربخشی مدیران رابطه مدار افزایش می یابد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 217 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه الزهرا | fa_IR |
| dc.publisher | Alzahra University | en_US |
| dc.relation.ispartof | اندیشه های نوین تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | The Journal of New Thoughts on Education | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22051/jontoe.2006.282 | |
| dc.title | بررسی رابطه اثربخشی مدیران با عامل های سه گانه موقعیت در الگوی رهبری فیدلر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 2 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 7 | |
| dc.citation.epage | 26 | |