استکمال نفسانی از طریق نظر و عمل، از منظر حکما و عرفای اسلامی
(ندگان)پدیدآور
غفاری, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تأمل نظری و اندیشه ورزی از دیرباز نزد حکیمان همچون کمال ویژه نوع انسانی محسوبمیشد و به این جهت فیلسوفانی چون ارسطو و ابنسینا اندیشه ورزی را بالاترین فعالیت سعادت بخش برای آدمی میدانستند. در مقابل، اشراقیون و عارفان در جهان اسلامی، حکمت نظری را جز از جهت مقدّماتی و برای حصول مکارم و فضایل اخلاقی وقعی نمینهادند و به اصطلاح حکمت عملی را تنها شاخصة لازم برای نیل به سعادت عملی میدانستند.
بررسی نظریههای ارائه شده از سوی فیلسوفان اسلامی جهت توجیه استکمال نفس آدمی از طریق دانش و علوم نظری، موضوع بحث این مقاله است. عمدهترین نظریه توجیهی در این زمینه، نظریة اتّحاد عاقل و معقول است که به عنوان یک میراث از حکمت نوافلاطونی، توسّط ملاصدرا احیاء شده است که با ملاحظة نظریة وجود ذهنی به عنوان یک نظریة تکمیلی میتواند به عنوان مبنای نظریة استکمال نفسانی محسوب شود. با این حال، در متن مقاله نشان داده خواهد شد که بیانات صدر المتألهین نیز در این باب منقّح نبوده و در معرض انتقادات جدّی قرار دارد و سرانجام نیز با بازسازی مدل صدرایی نظریه عرفا و حکمت متعالیه بطور چشمگیری به یکدیگر نزدیک خواهد شد.
کلید واژگان
کمال ویژه نوع انسانیحکمت نظری
حکمت عملی
اتحاد عاقل و معقول
وجود ذهنی
استکمال نفسانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
دانشکده ادبیات وعلوم انسانیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه تهرانشاپا
2008-15532716-9748




