نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضایی, عباسعلیfa_IR
dc.contributor.authorشعبانی, عنایت‌اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:48:08Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:48:08Z
dc.date.available1399-07-09T02:48:08Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:48:08Z
dc.date.issued2010-02-20en_US
dc.date.issued1388-12-01fa_IR
dc.identifier.citationرضایی, عباسعلی, شعبانی, عنایت‌الله. (1388). تحلیل کارکرد افتراقی جنسیتی آزمون سنجش توانش عمومی زبان دانشگاه تهران. پژوهش ادبیات معاصر جهان, 14(56)fa_IR
dc.identifier.issn2588-4131
dc.identifier.issn2588-7092
dc.identifier.urihttps://jor.ut.ac.ir/article_20558.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/227406
dc.description.abstractآزمون سنجش توانش زبان دانشگاه تهران (UTEPT) آزمونی فراگیر و سرنوشت‌ساز برای تصمیم‌گیری در مورد پذیرش دانشجو در دوره‌های دکتری دانشگاه تهران می‌باشد که هر ساله بیش از 10000 داوطلب ورود به این دوره‌ها در آن شرکت می‌کنند. پژوهش حاضر مطالعه‌ای است جهت اعتباریابی این آزمون که در آن با استفاده از روش تحلیل آماری رگرسیون لجیستیک (LR)، که بر روی 6555 شرکت کننده در آزمون سال 1385 انجام گرفت، به شکلی نظام‌مند وجود کارکرد افتراقی (DIF) سؤال‌های آزمون بر اساس جنسیت شرکت‌کنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این عمل با استفاده فرمول تعیین معنادار بودن کارکرد افتراقی پرسش‌های آزمون انجام پذیرفت. پیرو آنچه که اخیراً در پیشینه این نوع تحلیل آماری مشاهده می‌شود، در مطالعة حاضر علاوه بر آزمون تعیین معناداری کارکرد افتراقی، آزمون دیگری نیز برای تعیین اندازه شاخص‌های آن بر اساس جنسیت امتحان‌دهندگان مورد استفاده قرار گرفت که عبارت است از مجذور R که برای تعیین اندازه رگرسیون لجیستیک کارکرد افتراقی به کار می‌رود. به منظور تفسیر نتایج حاصله از آن، در رویکردی مقایسه‌ای، هر دو الگو مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که 39 سؤال از 100 سؤال آزمون فوق‌الاشاره تفاوت معناداری را در مورد کارکرد سؤال برای شرکت‌کنندگان مرد یا زن نشان می‌دهد. با این حال، با در نظر گرفت بررسی‌های انجام شده در چهارچوب دو الگوی تفسیر اندازه‌گیری کارکرد افتراقی، این 39 سؤال در دسته‌بندی «قابل اغماض» قرار می‌گیرد. به این ترتیب، می‌توان گفت که آزمون UTEPT آزمونی عاری از کارکرد افتراقی جنسیتی است، اگر چه بخش درک مطلب این آزمون نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد چرا که به نظر می‌رسد به طور کلی تمایل نسبی سؤال‌های این بخش بیشتر به سمت شرکت‌کنندگان مرد می‌باشد تا شرکت‌کنندگان زن.fa_IR
dc.format.extent256
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تهرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش ادبیات معاصر جهانfa_IR
dc.relation.ispartofResearch in Contemporary World Literatureen_US
dc.subjectآزمون سنجش توانش عمومی زبانfa_IR
dc.subjectآزمون فراگیرfa_IR
dc.subjectتفاوت‌های جنسیتیfa_IR
dc.subjectرگرسیون لجیستیکfa_IR
dc.subjectکارکرد افتراقی سؤالfa_IR
dc.titleتحلیل کارکرد افتراقی جنسیتی آزمون سنجش توانش عمومی زبان دانشگاه تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue56


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد