بررسی عوامل مؤثّر بر بصری شدن هویت در میان زنان جوان شهر اردبیل
(ندگان)پدیدآور
قاسم زاده ابلی, زیباحقیقتیان, منصوراسماعیلی, رضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ماهیت هویت یکیازمسایل مهم وچالش برانگیزاست که مورد توجه بسیاری ازپژوهشگران قرار گرفته است.در این میان هویت بصری یعنی تصویر سازی و نمایش دادن است.که به پدیده گستردهای میان زنان تبدیل شده است که بررسی فضای حاکم بر هویت زنانه،میتواند بازنمایی واقعیتی از وضعیتهویتی و میزان تغییر شکل یافته هویتی "بخشی از زنان" نشان دهد.تحقیق حاضربا هدف تعیین عوامل مرتبط با بصری شدن هویت زنان اردبیل انجام شد.متغیرهای تصورازخود،تعلق به هویت جهانی،ترویج مد-مدگرایی وارزش های زنان در جامعه متغیرهای مستقل می باشند.متغیری که به عنوان مسأله اصلی تحقیق در نظر گرفته شده بود نیز هویت بصری زنان است.جامعه آماری شامل زنان 14الی42ساله شهر اردبیل است که طبق فرمول کوکران 598خانوار به روش تصادفی سیستماتیکی انتخاب شده است.روش تحقیق حاضر پیمایش از نوع همبستگی و گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. عمده ترین نتایج به دست آمده به شرح زیر می باشد. بخش ساختاری مدل حاکی از آن است که به ترتیب از بیشترین به کمترین در تبیین مقدار واریانس متغیر هویت بصری؛ متغیرهای مهارت شناختی به فناوری با (121/2)، تعلق به هویت جهانی با (890/1)، تصور از خود با (792/1)، ارزش های زنان با (959/0)، مصرف رسانه ای با (705/0)، مدگرایی با(651/0) و پایگاه اجتماعی-اقتصادی با (567/0) نقش داشته اند.
کلید واژگان
هویت بصریتصور از خود
هویت جهانی
مدگرایی
شبکه های اجتماعی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخالسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقاندانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان




