بررسی رابطه بین سبک وشیوه زندگی با فرهنگ مصرف و مصرف گرایی
(ندگان)پدیدآور
محمد پور نیما, هرمزپورشیخیان, دکتر علیرضاعظیمی خانقاه, رقیهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سبک زندگی مفهومی است که با انتخابی شدن زندگی روزمره معنا مییابد. بدین ترتیب که برخلاف جوامع سنتی که افراد ، جایگزین و بدیل اندکی در میان برنامه های زندگی داشتند، در جامعه معاصر به واسطه ی اهمیت یافتن خود و مسؤولیت شخصی و ظهور و پیدایش جامعه مصرفی در زندگی بجای جامعه تولید و اشتغال گذشته ، قدرت انتخاب بیشتر شده است. مصرف مفهومی نیست که در خلأ قابل فهم باشد. مصرف معطوف به چیزی است و در روابط اجتماعی انسان ها قابل فهم است . مصرف بعنوان یک پدیده اجتماعی اقتصادی ریشه در جامعه صنعتی جدید دارد. یکی از پیامدهای گسترش مصرف و مصرف گرایی را ظهور جامعه مصرفی می دانند . از این منظر آنچه جامعه سنتی را با جامعه مصرفی متمایز می سازد ، فراوانی و هجوم وسیع اجناس ، کالاها و خدمات است . هدف مطالعه ی حاضر آن است که برخی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر سبک زندگی مصرفی را در گوشهای از جامعهی ایران نشان دهد و گرایش به ابعاد مختلف آن را معین کند. روش بکار رفته در این پژوهش بصورت پیمایشی و جمع آوری اطلاعات با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نمونه ی مورد مطالعه این تحقیق حدود 400 نفر از مردم بویژه جوانان ساکن در شهرستان آستارا بوده است
کلید واژگان
سبک و شیوه زندگیمصرف
جامعه مصرفی
رسانههای جمعی
فرهنگ مصرفی
الگوی مصرف
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخالسازمان پدید آورنده
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستاراعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا




