نقش شفقت به خود و فرزندپروری ادراک شده در تفکر خلاق نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
نوروزی, پریمارباط میلی, سمیهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: یژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر شفقت به خود و فرزندپروری ادراک شده در تفکر خلاق نوجوانان انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش در برگیرنده کلیّۀ دانشآموزان پسر پایۀ دوم دورۀ دوّم متوسطه است که در سال تحصیلی 97-1396 در دبیرستانهای منطقه دو شهر تهران بود. 313 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه ادراک از سبک فرزندپروری والدین (گرولینگ و همکاران، 1997)، پرسشنامه شفقت به خود (نف، 2003) و پرسشنامه سنجش خلاقیت (عابدی،1984) بود. سپس، دادهها توسط نرمافزارSPSS.v21 و آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، ارتباط معناداری بین برخی مؤلفههای سبکهای فرزندپروری ادراک شده و شفقت به خود با تفکر خلاق نوجوانان وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گامبهگام نشان داد مؤلفههای سبکهای فرزندپروری ادراک شده و شفقت به خود در مجموع 17 درصد تغییرات تفکر خلاق نوجوانان را پیشبینی میکنند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، سبکهای فرزندپروری و شفقت به خود نقش مهمی در تفکر خلاق نوجوانان دارند. مضامین نظری و کاربردی نتایج ارائه شده در پژوهش حاضر مورد بحث قرار گرفته است.
کلید واژگان
شفقت به خودسبکهای فرزندپروری
تفکر خلاق
نوجوانان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار واحد دانشگاه علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران




