بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت کارکنان (مورد مطالعه:کارکنان دانشگاه لرستان)
(ندگان)پدیدآور
نیک پی, ایرجزندکریمی, مریمنوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین بر بیتفاوتی سازمانی با نقش میانجی خلاقیت در میان کارکنان دانشگاه لرستان انجام شد. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعۀ آماری پژوهش حاضر را کلیۀ کارکنان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1396 به تعداد 575 نفر تشکیل داد. نمونۀ آماری 234 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش طبقهای با حجم متناسب انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری تحولآفرین بس و آوولیو(2000) با آلفای(92/0)، بیتفاوتی سازمانی داناییفرد، حسن-زاده و سالاریه (1389) با آلفای(95/0) و خلاقیت تورنس(1974) با آلفای(97/0) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی smartpls2استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحولآفرین به صورت مستقیم(446/0-=β) بر بیتفاوتی سازمانی تأثیرگذار است. رهبری تحولآفرین به صورت مستقیم(426/0=β) بر خلاقیت تأثیرگذار است. خلاقیت به صورت مستقیم(456/0-=β) بر بیتفاوتی سازمانی تأثیرگذار است. همچنین تأثیر رهبری تحولآفرین بر بیتفاوتی سازمانی به صورت مستقیم(446/0-=β) و غیرمستقیم(194/0-=β) توسط متغیر میانجی، خلاقیت با (64/0- =β)تبیین شد. نتیجهگیری: در این رابطه زمانیکه خلاقیت به عنوان متغیر میانجی وارد معادله میشود، دارای قدرت بیشتری است. به عبارت دیگر، میتوان گفت که رهبری تحولآفرین با نقش میانجی خلاقیت موجب کاهش بیتفاوتی سازمانی در میان کارکنان میشود.
کلید واژگان
بیتفاوتی سازمانیرهبری تحولآفرین
خلاقیت
خلاقیت و نوآوری از جنبههای روانشناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روانشناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایرانکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
شاپا
2228-6640Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
واکاوی اشکال خلاقیت دانشگاهی و بسط مدل دانشگاه خلاق
داورپناه, سید هدایت اله؛ هویدا, رضا؛ بارنت, رونالد؛ جمشیدیان, عبدالرسول (2021-02-19)هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اشکال خلاقیت دانشگاهی و بسط مدل دانشگاه خلاق بوده است. برای دستیابی به این هدف از دو روش مرور نظاممند و بسط مفهومی بهره گرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که طبق دیدگاه بارنت (2020) ایده ...
-
الگوی کاربردی پرورش خلاقیّت کودکان از طریق موسیقی توسط معلّمان غیرمتخصّص در مدارس ابتدایی (با اتّکا به تجارب آموزشی و نوآوری های موسیقایی جان کیج )
آخوندی, زهرا؛ افهمی, رضا (باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, 2018-05-22)زمینه: نظر به اهمیّت خلاقیّت در توسعه جهانی و تأکیدبر پرورش آن در سنین کودکی و نقش هنر در شکوفایی آن ازیک سو و ابراز نگرانی ها مبنی بر «بحران خلاقیّت» و فقدان درک آن در مدارس، ازدیگرسو، لزوم ارائۀ راهکارهایی نو و کاربردی ...
-
تحلیل رابطه بین هوش هیجانی ، هوش معنوی دانشجویان و نظریه خلاقیت گیلفورد در فضاهای آموزشی (مورد کاوی: دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه)
مقدسی, محمد مهدی؛ علی بیگی, نگین (باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی, 2021-02-19)هدف: پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش هیجانی و هوش معنوی در فضاهای آموزشی و مولفه های نظریه خلاقیت گیلفورد(1967) با رویکرد ارتقاء خلاقیت دانشجویان معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه می باشد. روش: این پژوهش از نظر روش ...




