تأثیرفناوری های هوشمندسازی مدارس برخلاقیت دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
بیدگلی, زهرا اشرف الساداتنوروزی, داریوشمقامی, حمید رضانوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوری های هوشمندسازی مدارس (مدارس هوشمند) بر خلاقیت دانش آموزان بود. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا نیمه آزمایشی با استفاده از روش پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر تهران بودند. بر اساس شرایط و طرح انتخاب شده در این پژوهش و همچنین امکانات اجرایی تعداد 50 نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای بهعنوان افراد نمونه انتخاب شدند. معیارهای ورود افراد نمونه به پژوهش عبارت بودند از : 1-رضایت والدین. 2- تجانس فرهنگی کودکان ار لحاظ نوع آموزشهای قبلی 3- عدم وجود سابقه طلاق و جدایی در خانواد آنها 4- عدم ابتلا به اختلالات یادگیری و ... . لازم به ذکر است که دانش آموزان در دو گروه به مدت یک ترم (یک گروه روش سنتی و دیگر گروه در مدارس هوشمند) آموزش دیده بودند. ابزار اندازه گیری آزمون خلاقیت تورنس بود که خلاقیت را در 4 بعد، سیالی، انعطاف پذیری، ابتکار و بسط اندازه گیری می کند. روایی و پایایی آزمون هم در پژوهش های پیشین و هم در این پژوهش مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که هوشمند سازی مدارس بر خلاقیت دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری داشته است و بین نمرات خلاقیت دانش آموزان با احتساب متغیرهای کنترل و و تعدیل نمرات پیش آزمون در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: لازم است برنامه ای جامع برای ورود فناوری اطلاعات به مدارس و هوشمندسازی آنها در راستای ارتقا خلاقیت دانش آموزان تدوین و ارائه شود.
کلید واژگان
خلاقیتتورنس
فناوری آموزشی
هوشمندسازی مدارس
تکنولوژی آموزشی
خلاقیت شناسی پرورشی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران




