تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان
(ندگان)پدیدآور
علاءالدینی, زهرهکلانتری, مهردادکجباف, محمدباقرمولوی, حسیننوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایدهها و روشهای جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمیهای جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی میپردازد. روش: به این منظور 75 دانشآموز دبستانی (7 تا 12 ساله) به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در 15 جلسه 45 دقیقه ای و 3 بار در هفته به صورت انفرادی اجرا شد. اثربخشی آموزش با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس و آزمون خلاقیت هیجانی آوریل ارزیابی شد. یافتهها: تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان Pz میتواند باعث افزایش نمرات خلاقیت شناختی و هیجانی شود(05/0p نتیجه گیری: نوروفیدبک آلفا/تتادر مکانهای مختلف بر مؤلفههای مختلف خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان موثر است.
کلید واژگان
خلاقیت شناختیخلاقیت هیجانی
نوروفیدبک آلفا/تتا
خلاقیت و نوآوری از جنبههای روانشناختی، علوم شناختی، علوم تربیتی و آموزشی (خلاقیت شناسی روانشناختی، خلاقیت شناسی پرورشی)
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه المهدی مهر اصفهاناستاد و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
استاد و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان
استاد و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان




