اثر بخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان
(ندگان)پدیدآور
بدری, مریمشیخ, مهدیاحمدی, خدابخشطباطبایی, سید موسینوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه: پژوهشهای زیادی به بررسی خلاقیت در بسترهای گوناگون پرداختهاند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی، تعداد 80 نفر از کودکان مقطع پیش دبستانی، با رعایت همتاسازی بر مبنای آزمون هوش(آزمون هوش گودیناف- هریس)، به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (40 نفر) و کنترل (40 نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایشی تعداد 19 جلسه برنامه آموزشی تفکر واگرا به روش پویا دریافت نمودند. در هر دو گروه، آزمون خلاقیت (ژان لویی سلیه، 1988) قبل و بعد از آموزش اجرا گردید. یافتهها: نتایج پژوهش حاصل از آزمون آماری "تی" و تحلیل کوواریانس نشان داد، برنامه آموزش تفکر واگرا به روش پویا به طور معنا داری، خلاقیت کودکان و شاخص های سهگانه سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار را افزایش داده است. نتیجهگیری: بنابراین به نظر میرسد اجرای برنامه آموزش تفکر واگرا به روش پویا، برای شکوفایی هر چه بیشتر خلاقیت کودکان به ویژه در سنین پیش از دبستان مؤثر است.
کلید واژگان
اثربخشیآموزش
تفکر واگرا
خلاقیت
کودکان پیش دبستانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-08-231392-06-01
ناشر
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیسازمان پدید آورنده
نویسندهنویسنده مسئول
نویسنده
نویسنده




