نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرکنی, مانداناfa_IR
dc.contributor.authorزاده محمدی, علیfa_IR
dc.contributor.authorنوابی نژاد, شکوهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T02:39:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T02:39:05Z
dc.date.available1399-07-09T02:39:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T02:39:05Z
dc.date.issued2016-01-21en_US
dc.date.issued1394-11-01fa_IR
dc.date.submitted2016-05-07en_US
dc.date.submitted1395-02-18fa_IR
dc.identifier.citationرکنی, ماندانا, زاده محمدی, علی, نوابی نژاد, شکوه. (1394). بررسی اثربخشی نقاشی‌درمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 5(3), 173-196.fa_IR
dc.identifier.issn2228-6640
dc.identifier.urihttp://journal.bpj.ir/article_522447.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224195
dc.description.abstract<strong>چکیده</strong> <br /><strong><em>      </em></strong><em>زمینه: </em><em>با توجه به اهمیت خلاقیت و رشد اجتماعی و از آنجا که یکی از زمینه­های رشد این دو در دوران کودکی، نقاشی است می­توان از آن برای پرورش خلاقیت و بهبود روابط کودکان بهره گرفت.</em> <br /><em>      هدف: هدف اصلی در این پژوهش</em><em>،</em><em> بررسی تأثیر نقاشی­درمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال است.</em> <br /><strong><em>      </em></strong><em>روش:روش مورد استفاده در این پژوهش، روش نیمه آزمایشی است و نمونه­گیری به صورت تصادفی انجام گرفته است.  در ابتدا از بین مراکز پیش­دبستانی منطقه دو بهزیستی تهران، دو مرکز و سپس از این دو مرکز، تعداد 30 کودک به صورت تصادفی در هریک از گروه­های آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس از کودکان هر دو گروه، آزمون های خلاقیت تورنس و رشد اجتماعی واینلند به عمل آمد. بعد از اجرای نقاشی­درمانی به مدت 12 جلسه بر روی گروه آزمایش، میزان خلاقیت و رشد اجتماعی هر دو گروه کنترل و آزمایش مجدداً مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.</em> <br /><strong><em>     </em></strong><em>یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در سطح معناداری 05/0</em><em>P ≤</em><em> نقاشی­درمانی بر خلاقیت (در ابعاد ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری) و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال تأثیر معناداری دارد.</em> <br /><strong><em>     </em></strong><em>نتیجه گیری: نقاشی­درمانی از جمله روش های جذاب و مؤثر در افزایش خلاقیت (در ابعاد ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری) و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال است.</em>fa_IR
dc.format.extent382
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherباشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofابتکار و خلاقیت در علوم انسانیfa_IR
dc.subjectرشد اجتماعیfa_IR
dc.subjectخلاقیتfa_IR
dc.subjectنقاشی‌درمانیfa_IR
dc.titleبررسی اثربخشی نقاشی‌درمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سالهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی - پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران mandana.rokni@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران dr.zadeh@gmail.comfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران navabinejad@yahoo.comfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue3
dc.citation.spage173
dc.citation.epage196


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد