| dc.contributor.author | رکنی, ماندانا | fa_IR |
| dc.contributor.author | زاده محمدی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوابی نژاد, شکوه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T02:39:05Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T02:39:05Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T02:39:05Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T02:39:05Z | |
| dc.date.issued | 2016-01-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-11-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-05-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-02-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رکنی, ماندانا, زاده محمدی, علی, نوابی نژاد, شکوه. (1394). بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 5(3), 173-196. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6640 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.bpj.ir/article_522447.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/224195 | |
| dc.description.abstract | <strong>چکیده</strong> <br /><strong><em> </em></strong><em>زمینه: </em><em>با توجه به اهمیت خلاقیت و رشد اجتماعی و از آنجا که یکی از زمینههای رشد این دو در دوران کودکی، نقاشی است میتوان از آن برای پرورش خلاقیت و بهبود روابط کودکان بهره گرفت.</em> <br /><em> هدف: هدف اصلی در این پژوهش</em><em>،</em><em> بررسی تأثیر نقاشیدرمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال است.</em> <br /><strong><em> </em></strong><em>روش:روش مورد استفاده در این پژوهش، روش نیمه آزمایشی است و نمونهگیری به صورت تصادفی انجام گرفته است. در ابتدا از بین مراکز پیشدبستانی منطقه دو بهزیستی تهران، دو مرکز و سپس از این دو مرکز، تعداد 30 کودک به صورت تصادفی در هریک از گروههای آزمایش و گواه جایگزین شدند. سپس از کودکان هر دو گروه، آزمون های خلاقیت تورنس و رشد اجتماعی واینلند به عمل آمد. بعد از اجرای نقاشیدرمانی به مدت 12 جلسه بر روی گروه آزمایش، میزان خلاقیت و رشد اجتماعی هر دو گروه کنترل و آزمایش مجدداً مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.</em> <br /><strong><em> </em></strong><em>یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در سطح معناداری 05/0</em><em>P ≤</em><em> نقاشیدرمانی بر خلاقیت (در ابعاد ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری) و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال تأثیر معناداری دارد.</em> <br /><strong><em> </em></strong><em>نتیجه گیری: نقاشیدرمانی از جمله روش های جذاب و مؤثر در افزایش خلاقیت (در ابعاد ابتکار، سیالی و انعطاف پذیری) و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 سال است.</em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 382 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | fa_IR |
| dc.subject | رشد اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | خلاقیت | fa_IR |
| dc.subject | نقاشیدرمانی | fa_IR |
| dc.title | بررسی اثربخشی نقاشیدرمانی بر خلاقیت و رشد اجتماعی کودکان 4 تا 6 ساله | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی - پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران mandana.rokni@gmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران dr.zadeh@gmail.com | fa_IR |
| dc.contributor.department | عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران navabinejad@yahoo.com | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 173 | |
| dc.citation.epage | 196 | |